Dag ISDN, hallo bereikbaarheid

Op 13 april 2017 heeft KPN het einde van ISDN aangekondigd. Per 1 september 2019 is ISDN2 niet meer beschikbaar voor KPN klanten, ISDN 15/20/30 zal in 2021 volgen. Eerder schreef Dick Dompeling, directeur van NFON-distributeur Zetacom, onderstaande blog over het einde van ISDN. Op dat moment was het onduidelijk wanneer ISDN zou worden uitgefaseerd, maar zeker was dat het achter de schermen werd voorbereid. Nu is het zo ver: ISDN is binnenkort niet meer beschikbaar. VoIP telefonie heeft zich in de laatste jaren bewezen als een betrouwbaar en functioneel alternatief voor PSTN (ISDN) telefonie. Met NFON hoeft u de overstap niet tot het laatste moment uit te stellen. Bent u al klaar voor de toekomst?

Bij onze oosterburen is Deutsche Telekom momenteel actief bezig met het uitfaseren van ISDN. De eerste concrete stap was het officieel aankondigen van het einde van ISDN in 2018 enkele jaren geleden. In maart van dit jaar kondigde Deutsche Telekom ook de vervanger van ISDN aan voor kleine tot middelgrote bedrijven: DeutschlandLAN NFON. Hiermee maakt Deutsche Telekom de overstap voor deze bedrijven niet alleen een stuk eenvoudiger, maar toont het bedrijf ook wederom heel duidelijk zijn All-IP strategie. Daarin is geen plek voor ISDN.

Deutsche Telekom geeft zo het goede voorbeeld. ISDN heeft ons 20 jaar trouw gediend, maar inmiddels is het hoog tijd om afscheid te nemen. De traditionele argumenten TEGEN alternatieven (betrouwbaarheid, kwaliteit,) zijn inmiddels door de verbeterde Quality of Service van vrijwel alle netwerkapparatuur ingehaald. Zeker, ISDN was een bijzonder betrouwbare techniek voor de overdracht van – voornamelijk – spraak, maar de kwaliteit kan inmiddels niet meer op tegen de HD-audiokwaliteit van moderne cloud-telefonieoplossingen. Bovendien willen we tegenwoordig onze communicatie-oplossingen voor heel wat meer dan alleen spraak gebruiken. Maar voor diensten als pinnen, alarmeren, faxen en video bleek ISDN nu eenmaal niet zo geschikt en van deze ISDN-diensten is in Nederland dan ook al afscheid genomen.

Het einde van ISDN in Nederland, ondanks het uitblijven van een officiële aankondiging, wordt achter de schermen wel degelijk voorbereid. Bedrijven die nu nog ISDN gebruiken (een percentage van 20% wordt genoemd, maar ik denk dat het er veel meer zijn) moeten mijns inziens dan ook wel degelijk al in actie komen. Qua techniek is er misschien niet zo’n groot risico om vast te houden aan ISDN tot aan het absolute einde, het risico op gemiste kansen vanwege niet optimale bereikbaarheid wordt wel steeds groter. Medewerkers willen niet eerst naar kantoor toe om hun toestel handmatig door te schakelen op hun GSM (als dat al kan) voordat ze op pad gaan en klanten willen geen antwoordapparaat inspreken als ze iemand willen spreken. Ze bellen wel een bedrijf dat wel bereikbaar is.

Wat zijn dan de opties voor bedrijven die hun ISDN-aansluiting willen afstoten? Om die vraag goed te kunnen beantwoorden moet een bedrijf zichzelf eerst de vraag stellen wat het wil bereiken met de switch. Zoekt een bedrijf een korte termijn-oplossing die voornamelijk kostenbesparingen oplevert, dan kan het de stap naar een Sip Trunk maken. Dit biedt de mogelijkheid om de eigen hardwarematige telefooncentrale te migreren naar een virtuele. Wil een bedrijf echt profiteren van de mogelijkheden die virtualisatie (in mijn opinie de belangrijkste IT-trend van de afgelopen 10 jaar), dan kan het niet om het omarmen van een volledige cloud-strategie voor hun IT en communicatie heen. In een All-IP model kunnen ze dan beschikken over alle techniek op elk moment, op elke plaats. Bereikbaarheid wanneer het nodig is, IT hulpmiddelen gebruiken wanneer daar behoeft aan is. Morgen een extra medewerker? Met 10 minuten is alles geregeld.

Kennis van IT en de impact die deze kan hebben op de strategische groei van een onderneming hoort inmiddels bij het aandachtsveld van de bedrijfstop – ook in het MKB en ook voor niet-IT onderlegde manager. Een praktische tip om die kennis snel te verzamelen is om aan bestaande leveranciers van IT- en Communicatie-oplossingen te vragen daar een visie voor neer te leggen. Of leg het eens voor in het lokale of regionale ondernemersnetwerk. Nodig een spreker uit die het onderwerp toelicht en denk met elkaar na over de mogelijkheden en voorwaarden. Vraag ten slotte naar de ervaring van een bedrijf dat de overstap al gemaakt heeft. Daarvan zijn er al genoeg te vinden, zoals uit eigen klantenkring De Clercq Advocaten Notarissen en Netwerk Notarissen. Zo vormt voor De Clercq met name het feit dat het werken op meerdere locaties geen problemen meer oplevert het grootste voordeel. Netwerk Notarissen zijn vooral te spreken over het ontbreken van een contract en het feit dat telefonie geen gedoe meer is.

ISDN werd algemeen beschikbaar in 1996. De wereld is intussen ingrijpend veranderd en aan verandering zal geen einde komen. Aan ISDN wel. U bent aan zet.

Dag ISDN, hallo bereikbaarheid.

Gerelateerde berichten

1-op-1 sessie in de ICT&health Expertpraktijk tijdens Zorg&ICT

Van 14 t/m 16 maart 2017 zijn de deuren van Zorg & ICT wederom voor u geopend. Tijdens Zorg & ICT kunt u met uw vraagstukken op spreekuur komen bij de redactieraad en Innovation Partners van ICT&health. Als partner van ICT&health zijn ook onze experts aanwezig en beantwoorden vragen op het gebied van domotica en...

Jean Middeldorp, Zetacom: ‘Het gaat bij nieuwe toepassingen altijd om vertrouwen kweken’

Sensorsystemen die in verpleeg- en verzorgingstehuizen worden ingezet om bijvoorbeeld dwalende cliënten te monitoren, kunnen eenvoudig ingezet worden om medewerkers bij nachtrondes te ondersteunen. Dat zorgt voor tijdsbesparing. Tijd die zorgmedewerkers kunnen inzetten om zorg te bieden waar het nodig is. Het biedt ook minder verstoring van cliënten ’s nachts, wat hun rust en privacy ten goede...