17 juni 2019
Door De redactie
Het integreren van vaste en mobiele telefonie in één telefonieomgeving kan organisaties veel voordelen opleveren. Bijvoorbeeld de bereikbaarheid te verbeteren en dat met lagere telefoniekosten. Maar er zijn meer redenen waarom organisaties hiervoor kiezen. Wij hebben de belangrijkste motieven voor u op een rij gezet. < Terug naar overzicht

1. Betere bereikbaarheid

De manieren van communiceren in organisaties veranderen in hoog tempo. Er zijn steeds meer handige communicatiemiddelen, maar klanten stellen ook steeds hogere eisen. Dit betekent dat zij snel de juiste persoon aan de lijn moeten krijgen, zonder lange wachtrijen. Ook collega’s moeten elkaar snel kunnen bereiken en het is handig als ze ook elkaars beschikbaarheid zien, waar ze ook zijn tijdens hun werk. Het integreren van vast en mobiel in één omgeving is voor al deze behoeften de logische oplossing. Want hiermee maakt het niet meer uit of een medewerker op een vast of mobiel toestel wordt gebeld (kan onder één ‘vast’ nummer). Het is relatief eenvoudig te realiseren, maar toch gebeurt dat vaak nog niet doordat organisaties niet goed bekend zijn met deze mogelijkheid.

2. Flexibel en mobieler werken

Medewerkers willen steeds vaker locatie- en tijdonafhankelijk kunnen werken. Wilt u dat ze altijd en overal aan de slag kunnen, maar wel goed bereikbaar zijn? Met Vast-Mobiel integratie verdwijnen de grenzen tussen vaste en mobiele telefonie. Mobiele telefoons worden gekoppeld aan uw bedrijfstelefooncentrale (lokaal of in de cloud) en de toestellen gaan zich hierdoor gedragen als een ‘vast’ bureautoestel. Waar iemand ook werkt, hij of zij is gewoon mobiel bereikbaar op het vaste nummer. Dat versterkt ook de samenwerking tussen collega’s onderling. Met het doorschakelen van vast naar mobiel mét nummerweergave is ook meteen duidelijk wie er belt.

3. Kostenbesparing

Vast-Mobiel integratie biedt de mogelijkheid om collega’s intern en tussen vestigingen elkaar gratis te laten bellen met vaste en mobiele toestellen. Dat kan een flinke kostenbesparing opleveren, terwijl ook uw bereikbaarheid verbetert. De telefoniekosten worden ook een stuk overzichtelijker met vaste en mobiele telefonie op één abonnement en één factuur. Hierdoor is het veel eenvoudiger om belgedrag binnen de organisatie te analyseren en verbeteringen door te voeren voor bereikbaarheid of kostenbesparing.

4. Hogere klanttevredenheid

Met één centrale omgeving voor alle telefonie ontstaat niet alleen meer grip op bereikbaarheid, maar ook op de klanttevredenheid. Met kortere wachttijden, sneller gericht doorverbinden en overal dezelfde gesprekskwaliteit. Dat komt de klantcontacten en klanttevredenheid direct ten goede. Want slechte bereikbaarheid wordt ervaren als ‘slechte service’.

5. Dezelfde belfuncties op alle toestellen

Door het integreren van vaste en mobiele telefonie worden voordelen en functies van vaste telefonie ook mobiel beschikbaar binnen uw organisatie. Denk aan doorverbinden, zien of een collega beschikbaar is, het adresboek van de organisatie bekijken (met koppeling aan het CRM- of ERP-systeem) of de oproepgeschiedenis raadplegen. Gebruikers kunnen ook zelf bepalen wanneer zij hun toestel zakelijk of privé gebruiken. Door het centrale beheer kan dat eenvoudig in goede banen worden geleid, zodat de klant aan de lijn wel direct goed geholpen wordt.

6. Eenvoudiger onderhoud en beheer

Het in standhouden van twee gescheiden omgevingen voor vaste en mobiele telefonie betekent voor organisaties dat zij twee verschillende infrastructuren moeten onderhouden en beheren. Dat geeft minder grip op de bereikbaarheid en het is een stuk minder efficiënt.

7. Beschermen privacy en vrije tijd medewerkers

Het combineren van vaste en mobiele telefonie in één telefonieomgeving maakt mobiel en flexibel (samen)werken mogelijk, zonder dat dit ten koste gaat van de privacy van medewerkers en zonder dat zij in hun vrije tijd werktelefoontjes krijgen. Met een vast-nummerbeleid zien klanten of zakenrelaties alleen het vaste nummer van medewerkers. Zij hoeven hun mobiele nummer dus niet prijs te geven. En als ze vrij zijn, kan het telefoontje naar hun vaste nummer direct worden doorgeschakeld naar een collega of afdeling. Zo kunnen uw klanten toch snel het beste antwoord krijgen.

8. Opmaat voor Unified Communications (UC)

Voor organisaties die hun bereikbaarheid, samenwerking of productiviteit willen verbeteren, is Unified Communications (UC) een waardevolle oplossing. Dit is de brede verzamelnaam voor de integratie van communicatiediensten van bijvoorbeeld spraak (telefonie) instant messaging (chat), documenten delen of video- en webconferencing. De integratie van vaste en mobiele telefonie kan daar ook een onderdeel van zijn.

Ook geschikt voor uw organisatie?

Vast-mobiel integratie is een logische stap in het vereenvoudigen van de telefonie in organisaties, zodat de bereikbaarheid en efficiency verbeteren en dat vaak tegen lagere kosten. Als u nadenkt over betere bereikbaarheid, kostenbesparing, telefonie met VoIP (Voice over IP), een nieuwe telefooncentrale of (verdere) invoering van Unified Communications (UC) dan is integratie van vaste en mobiele telefonie zeker het overwegen waard.

De consultants van Zetacom adviseren u graag over de mogelijkheden van vaste en mobiele telefonie in uw organisatie, met uw eigen telefooncentrale of in de cloud.

Handig stappenplan voor betere bereikbaarheid

Bij veel bedrijven en organisaties is betere bereikbaarheid een belangrijk doel. Geldt dat ook voor uw organisatie? Lees dan zeker eens onze praktische whitepaper over het verbeteren van bereikbaarheid met een handig stappenplan.

Meer weten over Vast-Mobiel integratie?

Wilt u meer weten over de voordelen en mogelijkheden van Vast-Mobiel integratie bij uw organisatie? Lees de vervolgblog “Vast-mobiel integratie: voor wie en hoe regel je het“.  Neem voor meer informatie contact op met uw accountmanager of met Micha Frese op 088 938 2222 of via m.frese@zetacom.nl.