ISDN (Integrated Services Digital Network) is een digitale communicatietechniek voor telefonie die begin jaren negentig door KPN werd geïntroduceerd. Het belangrijkste onderscheid tussen ISDN en een analoge aansluiting is de digitale signaaloverdracht vanaf de centrale, waarbij ISDN een signaal digitaal verstuurt. Dit maakte het mogelijk om klanten over een enkele aansluiting twee 64 kbps kanalen met hoge kwaliteit te bieden. Daarmee bleek ISDN ten tijde van de opkomst van het internet een goede oplossing om te bellen en te internetten over dezelfde lijn: je bleef tijdens het internetten immers telefonisch bereikbaar.
Door de komst van breedband internet is ISDN overbodig geworden. Sindsdien gaat de markt voor vaste telefonie stap voor stap over naar bellen via internet (Voice over IP, Hosted Voice). Voor de uitfasering van ISDN 15/20/30 verbindingen, wat technisch weer anders in elkaar steekt, is gekozen om dit later te doen dan ISDN 1/2, namelijk op 1 oktober 2021.
Op dit moment wordt er in Nederland fors geïnvesteerd in de uitrol van glasvezel en 5g. Deze nieuwe infrastructuur maakt het mogelijk om de (vaste) telefonie verder te verbeteren en in veel gevallen word je als klant volledig ontzorgd m.b.t. het overzetten van de bestaande telefoonlijnen en bij het overstappen naar de vernieuwde technologie.
Cloud telefonie maakt gebruik van verschillende externe datacenters. U kunt hierdoor altijd gebruik maken van openbare internetverbindingen, redundant uitgevoerd voor maximale uptime. Met hosted én cloud telefonie is het mogelijk om de dienst per gebruiker per maand af te nemen. U wordt via Zetacom op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen. Wilt u alvast meer weten, neem dan contact op met uw accountmanager, of met Micha Frese, product manager op 088 938 2383.
Actuele thema's