16 april 2020
Door Micha Frese
De afgelopen 2 jaar is er veel gecommuniceerd rond de uitfasering van ISDN per 1 september 2019. Vanaf die datum is het gefaseerd opheffen van de ISDN-lijnen begonnen. Naar verwachting zal aan het einde van het eerste kwartaal van 2020 de ISDN lijnen zijn opgeheven. Deze actie heeft echter alleen betrekking op ISDN-1  en -2. Hierbij staat het getal voor het aantal simultane gesprekken. Wat is nu de status van de hoog capacitaire varianten van ISDN, -15,-20,-30? < Terug naar overzicht

Wat is ISDN?

ISDN (Integrated Services Digital Network) is een digitale communicatietechniek voor telefonie die begin jaren negentig door KPN werd geïntroduceerd. Het belangrijkste onderscheid tussen ISDN en een analoge aansluiting is de digitale signaaloverdracht vanaf de centrale, waarbij ISDN een signaal digitaal verstuurt. Dit maakte het mogelijk om klanten over een enkele aansluiting twee 64 kbps kanalen met hoge kwaliteit te bieden. Daarmee bleek ISDN ten tijde van de opkomst van het internet een goede oplossing om te bellen en te internetten over dezelfde lijn: je bleef tijdens het internetten immers telefonisch bereikbaar.

ISDN uitfaseren

Door de komst van breedband internet is ISDN overbodig geworden. Sindsdien gaat de markt voor vaste telefonie stap voor stap over naar bellen via internet (Voice over IP, Hosted Voice). Voor de uitfasering van ISDN 15/20/30 verbindingen, wat technisch weer anders in elkaar steekt, is gekozen om dit later te doen dan ISDN 1/2, namelijk op 1 oktober 2021.

Op dit moment wordt er in Nederland fors geïnvesteerd in de uitrol van glasvezel en 5g. Deze nieuwe infrastructuur maakt het mogelijk om de (vaste) telefonie verder te verbeteren en in veel gevallen word je als klant volledig ontzorgd m.b.t. het overzetten van de bestaande telefoonlijnen en bij het overstappen naar de vernieuwde technologie.

Belangrijkste voordelen van ISDN

  • Lagere kosten in vergelijking met traditionele koperverbindingen
  • Allerlei vormen van communicatie worden gebundeld aangeboden (zoals spraak, fax, voicemail, video vergaderen etc.)
  • Er is een versleutelde verbinding
  • VoIP switches kunnen gebruik maken van standaard hardware, wat uiteindelijk tot lagere kosten leidt
  • Een professionele uitstraling van de organisatie
  • Een betere bereikbaarheid van medewerkers
  • Risico op uitval is minimaal

Meer weten?

Als IT-manager heeft u vast gemerkt dat de rol van telefonie aan het veranderen is. Wat Spotify doet met de manier waarop we muziek consumeren, doet de cloud met telefonie: geen eenmalige investeringen, geen vast contract, maar betalen per gebruiker per maand. Lees in het whitepaper ‘4 aandachtspunten om cloud telefonie écht optimaal te benutten‘ meer over de keuzes die u heeft in telefonie. Of neem bovenaan deze pagina vrijblijvend contact op met onze specialisten via 088 938 2222.

U wordt via Zetacom op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen. Wilt u alvast meer weten, neem dan contact op met uw accountmanager, of met Micha Frese, product manager op 088 938 2383.