21 augustus 2017
Door Bas Wernsen
Wat komt er zoal bij kijken als je een beheeromgeving voor je toestel omzet van een server op kantoor naar een Cloud omgeving?   < Terug naar overzicht

We hadden besloten dat we bij Creaforti (onderdeel van Zetacom)  uiteindelijk geheel vanuit de Cloud wilden gaan werken. Er stond echter nog steeds 1 server te ronken. Daarop draaide MobileIron, onze beheer en beveiliging (MDM) software. De zogenaamde ‘ on-premise’ variant.

Lagere kosten, hogere veiligheid

Hoogste tijd dus om ook deze server aan te pakken en buiten de deur te zetten. Bijkomend voordeel is dat we met deze maatregel lagere operationele en periodieke kosten hebben. Naast deze kostenreductie was het ook een goede gelegenheid om ons security beleid te toetsen en te herijken.

Praktische ervaring voor onze klanten

We zijn begonnen met de oude cliënt (app) van toestel af te halen. Direct daarna hebben we de nieuwe cliënt (app) die geschikt is voor MobileIron Cloud, op het toestel geïnstalleerd. Door zelf deze migratie uit te voeren, hebben we praktische ervaring opgedaan die we weer goed kunnen gebruiken in het adviseren en ondersteunen van onze relaties. Ik noem enkele voorbeelden:

We merkten dat een aantal collega’s zwaar op zoek moesten naar hun Apple of Google login gegevens om toegang te krijgen tot de appstore (om de app te downloaden). Dat verraste ons behoorlijk, ondanks dat het een verantwoordelijkheid is die bij de gebruiker zelf ligt. Iedereen is nu weer bij de les.

Niets menselijks is ons vreemd. Terwijl we er extern keihard op hameren, onderkenden we dat ons security beleid niet helemaal werd nageleefd. Diverse toestellen hadden verouderde software terwijl ons beleid is de meest recente en eventueel 1 versie daaronder. Het blijkt maar weer, ondanks goede techniek moet je continu aandacht blijven geven aan

Niet alle standaard apps die wij aanbieden (zoals HR en CRM, Yammer), werden automatisch overgezet. Uiteindelijk bleek dit te komen door een verstoorde dataverbinding, of dat de medewerker in gesprek was, of het toestel was even buiten bereik. Nadeel is dat je dit niet direct in de gaten hebt en afhankelijk bent van de feedback van de gebruiker. Die moet daarvoor een handmatige controle op zijn toestel uitvoeren of alle apps zijn toegevoegd. Daarom is het verstandig om in het uitrolplan op te nemen dat alle gebruikers achteraf een notificatie ontvangen dat installatie heeft plaatsgevonden met verzoek op toestel te checken of dit is gelukt.

TIP

Om over te stappen heb je nieuwe licenties nodig. De nieuwe licentie(s) vraag je aan bij bijvoorbeeld MobileIron. Bespreek dan ook de mogelijkheid voor inruilen van huidige en\/of oude licenties. Uiteraard helpt Creaforti je in dit traject.

Verschil Cloud en on-premise

Je kan MobileIron als Cloud propositie aanschaffen en als variant voor de server op kantoor (on-premise). De keuze gaat in overleg met klant. Belangrijke punten zijn onder andere: Waar heeft de klant zijn huidige omgeving staan, denk bijvoorbeeld aan mail (Exchange). Als dat in de Cloud staat, dan vaak ook MobileIron als Cloud variant. Het beleid van de klant is om alles in de Cloud te willen. Voordeel van de Cloud versie is dat MobileIron de updates van het systeem verzorgt. Er zijn jaarlijks meerdere updates. Bij een ‘on-premise’ omgeving moet je de updates zelf (laten) doorvoeren. Bij on-premise heb je flexibiliteit in keuze van type licenties en die kan je door elkaar gebruiken. Voor de Cloud variant betaal je een jaarlijkse fee en de on-premise is een eenmalige aanschaf.

Conclusie: leermomenten

We hebben een aantal nieuwe inzichten opgedaan die we als ervaring weer meenemen in ons klantadvies. Al met al nam deze migratie relatief weinig tijd in, omgerekend ongeveer 10 tot 15 minuten per gebruiker. De leermomenten zijn voor ons en dus onze relaties van waarde en we kijken dan ook met een goed gevoel terug op deze migratie.

Meer weten over MDM in de Cloud?

Graag deel ik mijn ervaring en help ik ook jouw bedrijf om dataveiligheid snel, eenvoudig en goed beheersbaar te realiseren. Investeer een uur tijd en 1 of 2 bakken koffie en je weet wat de mogelijkheden zijn. Mijn collega’s en ik staan je graag te woord. Neem contact op of bel ons via 088 938 2200.