12 juni 2018
Door Claudia Ardon
In sommige functiegroepen zijn headsets onmisbaar. Denk aan de klantenservice, de binnendienst en het callcenter. Een headset geeft hen meer vrijheid om meerdere handelingen tegelijkertijd uit te voeren. Op het moment dat er een call binnenkomt, maken ze eenvoudig notities of werken ze het klantenbestand bij. En is de medewerker even van het bureau vandaan om te printen, dan is diegene alsnog direct bereikbaar. Maar welke soorten headsets zijn er eigenlijk? En waar moet je bij de aanschaf op letten? We helpen je graag op weg. < Terug naar overzicht

Soorten headsets

Over het geheel genomen bestaan er twee soorten headsets: draadloos en mét draad. Het is goed om af te wegen welke variant het beste op jouw organisatie aansluit.

Draadloos – Het grote voordeel van een draadloze headset is dat medewerkers niet aan een vaste plaats gebonden zijn. Zijn ze wat verder weg van het bureau, dan worden ze middels een geluidssignaaltje op een binnenkomend gesprek geattendeerd. Zo kunnen ze het gesprek direct opnemen, zonder eerst terug te hoeven lopen naar de werkplek. Middels bluetooth kan de headset ook aan een mobiele telefoon gekoppeld worden. Een draadloze headset is vanwege het extra basisstation wel iets kostbaarder dan een bedrade headset.

Bedraad – Met name in callcenters werkt men veelal met bedrade headsets. Daar voeren medewerkers gedurende de dag veel telefoongesprekken, zonder van de werkplek weg te gaan. Dan voldoet een bedrade headset goed aan de behoeften.

Draagstijlen – Om het dragen van een headset voor iedereen zo aangenaam mogelijk te maken, zijn er verschillende opties wat betreft draagstijlen. Denk hierbij aan een hoofdband, een nekband of een oorhaak. Het ligt er maar net aan wat de medewerkers het prettigst vinden. De een vindt bijvoorbeeld een oorhaak prettiger omdat zo het haar in model blijft. De ander vindt misschien een hoofdband comfortabeler.

Wensen en behoeften staan centraal

Bij het kiezen van een headset is goede kwaliteit een vereiste. Ga daarom voor een merk waarbij dit hoog in het vaandel staat, zoals Jabra. Verder hangt het vooral af van de wensen en de behoeften vanuit de organisatie. Stel jezelf onder andere de volgende vragen: “Lopen de medewerkers veel heen en weer of blijven ze op één vaste plaats?” en “Hoe ruim is het budget?” Voor alle deze wensen en behoeften zijn goede, passende headsets beschikbaar.

In callcenters zien we bijvoorbeeld regelmatig de ‘Jabra BIZ 2400’. Een bedrade headset die rechtstreeks op het toestel wordt aangesloten en zeer geschikt is voor een groot aantal korte gesprekken gedurende de dag. Een luxere variant is de ‘Jabra Engage 75’. Deze headset is op maar liefst vijf devices aan te sluiten. En is een medewerker muziek aan het luisteren, dan stopt het nummer automatisch op het moment dat er een call binnenkomt. Na het beëindigen gaat de muziek weer verder.

Zelf uitproberen?

Op basis van de specifieke behoeften en wensen binnen jouw organisatie, adviseren we bij Zetacom de juiste headset. Daarnaast bieden we de mogelijkheid om de headsets zelf uit te proberen. Ze worden op het netwerk aangesloten en gedemonstreerd, waarna een proefperiode van tien werkdagen volgt. Voldoen ze toch niet helemaal aan de verwachtingen, dan kunnen ze kosteloos geretourneerd worden. Zijn ze wel naar wens, dan blijven de medewerkers de headsets gebruiken. Bovendien kunnen we je, behalve bij de headsets, ook helpen bij een totaaloplossing voor de gehele telefonie-infrastructuur van uw organisatie.

Wil je meer weten over de juiste headsets voor medewerkers of advies over uw telefonie infrastructuur? Neem gerust contact met ons op via het telefoonnummer 088-938 2222 of gebruik het contactformulier