Blog

Naar de Mitel Cloud met uw gemeente? Let op deze aandachtspunten

29 november 2021
Burgers hebben meer contactmogelijkheden dan ooit, en gemeenten zoeken manieren om de communicatie in één platform samen te brengen. Dat levert zowel voordelen op voor burgers als medewerkers, zoals betere bereikbaarheid en geautomatiseerde werkprocessen. Veel gemeenten overwegen momenteel de stap naar de Mitel Cloud, bijvoorbeeld omdat zij een Mitel telefooncentrale hebben. Een integratie met nieuwe communicatieoplossingen, zoals Microsoft Teams, is dan vaak gewenst. In deze blog zetten we wat aandachtspunten op een rij voor een vlekkeloze overstap naar de cloud.

Migratie en integratie bij gemeenten

Veel gemeenten en andere (semi)overheden overwegen de stap naar cloud telefonie. Daarvoor hebben zij vaak meerdere motieven. Een belangrijk motief is de gewenste integratie van telefonie met hun belangrijke systemen (zoals het zaaksysteem en de klantenkaart). Veel gemeenten hebben een Mitel telefooncentrale en overwegen logischerwijs ook migratie naar Mitel Cloud Telefonie. Daarnaast willen ze vaak ook de integratie met andere oplossingen (zoals Microsoft Teams) realiseren. Dit zijn de grootste aandachtspunten.

Er zijn veel verschillende (legacy)applicaties

Gemeenten werken met veel verschillende systemen die soms deels verouderd zijn. Vaak draaien er dus al veel applicaties die (deels) ingepast moeten worden in de nieuwe cloud-omgeving. Hierdoor kunnen organisaties flink opzien tegen deze stap die ook ‘riskant’ kan voelen omdat in de kernsystemen natuurlijk veel belangrijke gegevens zitten.

Toch hoeft deze stap niet zo ‘groots’ te zijn. Het verder ontwikkelen van de ICT-omgeving en integratie van systemen hoeft namelijk geen ‘revolutie’ te zijn. Het kan in geleidelijke stappen en een goede system integrator als partner zorgt voor een vlekkeloze migratie. Bij Zetacom kiezen we bij grote migraties bijna altijd voor een evolutie in fases. De stap naar de cloud wordt dan gedeeltelijk gezet, voor bepaalde systemen en applicaties. Dat maakt de overgang minder groot en ‘eng’. De resterende vervolgstappen kunnen dan worden gezet als de tijd rijp is, bijvoorbeeld als andere gewenste applicaties er ook klaar voor zijn.

Grote behoefte aan inzicht in beschikbaarheid

Voor goede bereikbaarheid en samenwerking in organisaties worden naast telefonie steeds meer communicatiekanalen benut, zoals e-mail, Microsoft Teams en afzonderlijke systemen van het Klant Contact Center (KCC). Dat moet natuurlijk wel overzichtelijk blijven. Dit kan door de systemen te integreren, zodat het voor uw gebruikers overzichtelijk en gebruiksvriendelijk functioneert: als één systeem.

Goed zicht op de beschikbaarheid van collega’s is daarbij vaak ook gewenst. Het hoeft ook niet uit te maken waar iemand werkt en of hij bereikbaar is via de telefoon of een ander kanaal. Ook deze totale ‘presence’ kan Zetacom als system integrator voor u inzichtelijk maken. Bijvoorbeeld als u werkt met Microsoft Teams en de Mitel Cloud of een Mitel telefooncentrale. Dit is een combinatie die wij veel zien bij de lokale overheden waar wij voor werken.

Blijf onafhankelijk van techniek en leverancier

Twee dingen zijn zeker: het kunnen (samen)werken op afstand wordt steeds belangrijker en de technische mogelijkheden blijven zich snel ontwikkelen. Een organisatie moet zich daarom niet blindstaren op de techniek of leveranciers. Daar moet u als gemeente ook niet afhankelijk van worden. Als bereikbaarheidspartner helpt Zetacom organisaties onafhankelijk van techniek en leveranciers met de keuzes en benodigde integraties voor hun ideale ICT-omgeving, waaronder Microsoft Teams. Die omgeving ziet er bij uw organisatie over vijf jaar waarschijnlijk ook alweer anders uit. Maar daarvoor hoeft u nu nog geen keuzes te maken.

Zetacom zorgt gewoon dat alles goed werkt, afgestemd op uw behoeften. En dat u flexibel blijft om de omgeving door de tijd aan te passen op basis van veranderende behoeften én de mogelijkheden die nieuwe technieken bieden.

Naar de Mitel Cloud met Zetacom

Deze zojuist geschetste aandachtspunten bij de migratie naar de Mitel Cloud hoeven bij gemeenten zeker geen drempel te vormen. Ze stellen vooral hoge eisen aan de partner die u kiest om de nieuwe stap te zetten. Als system integrator, als ICT-leverancier voor lokale overheden én als gecertificeerd partner van zowel Microsoft als Mitel hebben wij alles in huis. Inclusief onderscheidende visie en aanpak voor uw migratie naar de cloud en de integratie met uw andere systemen. Daarvoor hebben wij het vereiste dienstenpakket zelf volledig in huis.

Wat is uw uitdaging?

Wilt u meer weten over de migratie van uw gemeente naar de Mitel Cloud? Lees dan verder op de pagina Zetacom Voice voor gemeenten, waar we er verder op in gaan en u tevens links vindt naar relevante brochures en whitepapers. Of leg ons uw eigen uitdaging gerust vrijblijvend voor. Onze specialisten vertellen u graag meer over de mogelijkheden. Neem hiervoor contact op met onze collega Damiën Freriks of bel 088-9382222.