24 juni 2020
Door Thijs Rijnberg
Jarenlang waren smart devices in de zorg een nice to have. Men zag de voordelen er wel van in, maar de urgentie ontbrak om ze volledig te implementeren: beveiliging en adoptie werden veelal als beren op de weg gezien. Het zal niemand verbazen dat we de laatste weken een enorme verschuiving merken. Het gebruik van smartphones en tablets is in deze periode wél urgent, nu we gedwongen zijn om onze (routine)werkzaamheden anders in te richten. In deze blog beschrijf ik 5 redenen waarom smart devices vandaag de dag – en eigenlijk ook al in de pre-coronaperiode – een must have zijn. < Terug naar overzicht

1. Het aanbod van applicaties is compleet

Niet alleen zijn smart devices de afgelopen jaren steeds sneller en beter geworden, ook het aantal applicaties is explosief gegroeid. Voor vrijwel alle administratieve handelingen en werkprocessen zijn tegenwoordig apps ontwikkeld die vanaf een tablet of smartphone eenvoudig gebruikt kunnen worden. Denk aan het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD), of aan een message broker zoals IQ Messenger die als spelverdeler in het berichtenverkeer werkt. De applicaties die voorheen alleen beschikbaar waren via een computer on wheels, passen nu simpelweg in je zak.

 

2. Alle zorgdevices worden één

Waar zorgmedewerkers vroeger nog met meerdere apparaten op zak liepen, is dat door de komst van smart devices verleden tijd. Dat komt simpelweg doordat spraak en data op deze apparaten zijn samengevoegd. Voorheen had een gemiddelde zorgverlener een DECT-telefoon én een pieper op zak – en moesten patiëntgegevens ergens anders op een vaste computer doorgevoerd worden. Bellen, alarmeringen en patiëntgegevens zijn nu beschikbaar op één apparaat.

 

3. IJzersterk vertrouwen in de beveiliging

Hoewel digitale beveiliging en privacy altijd al topprioriteit zijn geweest binnen de zorg, zien we de laatste tijd een stijging in het vertrouwen. Nu smart devices functioneren in een Unified Endpoint Management (UEM)-systeem, zijn de meeste zorgen over datalekken en privacy weggenomen bij gebruikers, patiënten en bestuurders. Met UEM zijn immers alle apparaten centraal te installeren, beheren en beveiligen.

 

4. Tijdens alle omstandigheden blijven communiceren

Deze reden is tijdens de coronacrisis maar al te zichtbaar geworden. Door smart devices in te zetten kan een groot deel van de zorg blijven doorgaan. Zij het met beperkingen en omwegen, maar het communiceren is via smartphones en tablets effectief gebleken. We zien mooie voorbeelden om ons heen. Zo kunnen bewoners van een verpleeghuis nu blijven communiceren met het thuisfront en kunnen cliënten die geestelijke gezondheidszorg nodig hebben toch consults blijven volgen met hun psycholoog of therapeut. Zonder smart devices was dat nooit mogelijk geweest.

 

5. Alle generaties omarmen (noodgedwongen) het gebruik van smart devices

Dit probleem lijkt zichzelf beetje bij beetje op te lossen. We zien dat oudere medewerkers steeds vaker ook privé gebruik maken van smart devices, waardoor ze behendiger worden in het zakelijke gebruik ervan. De coronacrisis heeft wat dit betreft een digitale revolutie veroorzaakt. Medewerkers die voorheen nog veel weerstand hadden tegen het gebruik van smart devices worden nu gedwongen zich hierin te verdiepen. En juist die mensen zien ineens de voordelen van smartphones of tablets op de werkvloer en worden een stuk zelfverzekerder in de omgang met deze apparaten.

Wilt u meer weten over smart devices in de zorg? Stuur dan een  e-mail naar Thijs Rijnberg of bel 88 938 2431.