9 augustus 2019
Door De redactie
De integratie van vaste en mobiele telefonie in één telefonieomgeving is een logische stap bij het vereenvoudigen van telefonie in organisaties, bijvoorbeeld de bereikbaarheid verbeteren en dat met lagere telefoniekosten. En dat zijn nog maar een paar van de redenen om te kiezen voor Vast-Mobiel integratie. Twee praktische vragen die overblijven: voor wie is dit waardevol en hoe regel je het goed? < Terug naar overzicht

Wat is Vast-Mobiel integratie?

Vast-Mobiel Integratie biedt organisaties de mogelijkheid om vaste en mobiele telefonie volledig te integreren en centraal te beheren in één omgeving. Medewerkers zijn daardoor onder één nummer bereikbaar op hun vaste en mobiele toestel, waar ze ook werken. Ook mobiele telefonie wordt hierdoor een volwaardig onderdeel van uw telefooncentrale, met ook op mobiele toestellen alle vaste functies zoals doorverbinden, beschikbaarheid van collega’s zien, het adresboek van de organisatie bekijken of de oproepgeschiedenis raadplegen. Bovendien kunnen collega’s elkaar en tussen vestigingen helemaal gratis bellen met vaste én mobiele toestellen.

Vaste telefoon blijft in organisaties

Ook in deze mobiele en online tijd blijft vaste telefonie in de meeste organisaties een belangrijk communicatiemiddel. Volledig overstappen op mobiele telefonie is vaak geen optie. Integratie van vast en mobiel in één centrale telefonieomgeving houdt de infrastructuur overzichtelijk om te kunnen zorgen voor optimale bereikbaarheid. Daarbij beschikken medewerkers op vaste én mobiele toestellen gewoon over alle belangrijke belfuncties. Het verschil tussen vast en mobiel verdwijnt zo voor gebruikers.

Voor welke organisaties is dit interessant?

Optimaal samenwerken en goed bereikbaar zijn met de modernste tools is niet meer alleen weggelegd voor grote organisaties, maar ook voor kleinere organisaties. Vast-Mobiel integratie is vaak al interessant voor organisaties met enkele medewerkers. Zeker als er een centrale telefonist(e) is (of meerdere) of als een deel van de medewerkers regelmatig mobiel werkt of onderweg is. Ook kleine en middelgrote organisaties krijgen hierdoor nu de communicatiemiddelen in handen die eerder vooral grote multinationals hadden.

Wanneer in uw organisatie wordt nagedacht over betere bereikbaarheid, een nieuwe telefooncentrale, kostenbesparing, telefonie met VoIP (Voice over IP) of bijvoorbeeld (verdere) invoering van Unified Communications (UC) dan is Vast-Mobiel integratie zeker het overwegen waard.

Hoe regel je het goed?

Op hoofdlijnen zijn er drie manieren om vaste en mobiele telefonie te integreren in één omgeving. Ze hebben ieder hun voor- en nadelen. Wat de meest geschikte aanpak is voor uw organisatie, is sterk afhankelijk van uw situatie en communicatiewensen.

  1. Eigen centrale & mobiel platform

Uw eigen telefooncentrale en integratie met een mobiel platform op uw eigen locatie. Dit is mogelijk en soms zijn er dwingende redenen om dit zo te regelen, maar vaak is dat niet de meest ideale oplossing, want: complex en kostbaar.

  1. Eigen centrale & integratie bij provider

In dit geval blijft uw eigen telefooncentrale gewoon op uw eigen locatie draaien, maar de integratie met mobiele telefonie vindt plaats in het netwerk van uw mobiele provider. Dat kan een goede optie zijn, bijvoorbeeld als u recent heeft geïnvesteerd in een moderne eigen telefooncentrale. Een nadeel kan zijn dat er in de verbinding met mobiel een kleine vertraging ontstaat.

  1. Complete cloudoplossing

De meeste organisaties kiezen tegenwoordig voor een volledige cloudoplossing. Hierbij draaien hun vaste centrale en het mobiele platform in de cloud. Daar worden ze volledig geïntegreerd. Dit zorgt voor veel flexibiliteit en optimale schaalbaarheid, duidelijke en beheersbare kosten en veel gebruiks- en beheergemak. Ook komt de verantwoordelijkheid voor de steeds complexere techniek buiten de deur te liggen. Zo kan de eigen IT-afdeling zich richten op de businessondersteuning van uw medewerkers. De telefoniepartner zorgt dat de infrastructuur meegroeit met de snelle ontwikkelingen op het gebied van (cloud) telefonie, inclusief service en beheer. Daar heeft u dus geen omkijken meer naar.

Uw ideale oplossing

Wat is de beste oplossing voor u? Dat is afhankelijk van verschillende factoren. Wanneer een complete telefooncentrale wordt vernieuwd (bijvoorbeeld bij een aanbesteding of omdat hij is afgeschreven), kiezen de meeste bedrijven en organisaties tegenwoordig voor cloud telefonie. Waar eerst de stap naar werken in de cloud al werd gemaakt, volgt daarna vaak ook de telefonie. Ook als een bestaande centrale nog niet is afgeschreven, kan de overstap naar cloud telefonie al de beste keuze zijn. Dit is afhankelijk van uw organisatiestrategie en behoeften op het gebied van bereikbaarheid en (interne) communicatie.

Stappenplan in whitepaper bereikbaarheid

Bij veel organisaties heeft betere bereikbaarheid hoge prioriteit. Geldt dit ook voor uw organisatie? Lees dan zeker eens onze praktische whitepaper over bereikbaarheid met een handig stappenplan.

Meer weten over Vast-Mobiel integratie?

Wilt u meer weten over de voordelen en mogelijkheden van Vast-Mobiel integratie bij uw organisatie? Neem dan contact op met uw accountmanager of met Micha Frese op 088 938 2222 of via m.frese@zetacom.nl.