Bij veel organisaties staat klanttevredenheid hoog op de agenda. En een goede bereikbaarheid draagt in toenemende mate bij aan de klanttevredenheid. Ga zelf maar na: niets is vervelender om meerdere keren te bellen naar het algemene nummer en lang te wachten, zonder dat er wordt opgenomen. Probeert u het later nog eens of belt u nu naar de concurrent?
Met de feestdagen zijn veel bedrijven minder goed bereikbaar. Bijvoorbeeld met de kerstdagen, maar ook tijdens pasen of met hemelvaart. Geldt dat ook voor uw organisatie? Ga dan klantgericht te werk en zorg voor een telefonische afwezigheidsmelding om uw klanten te informeren. Op deze manier kunt u de verwachtingen van uw klanten beheren.
Hieronder vier tips voor een goede telefonische afwezigheidsmelding.
Hou de voicemail bondig en stem de voicemail af op de specifieke periode. Vermeld dus duidelijk uw bedrijfsnaam, de periode waarin uw organisatie is gesloten en wens de beller ten slotte prettige feestdagen.
Voor sommige organisaties is het nodig om bij calamiteiten toch voor hun klanten bereikbaar te zijn. In dat geval kan het handig zijn om een noodnummer in de tekst op te nemen. Vergeet niet om het nummer te herhalen, zodat de beller het nummer kan noteren.
De voicemail is het visitekaartje van het bedrijf. Het is de eerste indruk en die moet passen bij het bedrijf. Maak gebruik van intonatie, zodat de beller een persoonlijk en sympathiek gevoel aan overhoudt.
Denk eraan om de zakelijke voicemail weer terug te zetten. Het kan handig zijn om hiervoor een notificatie of herinnering in te stellen.
Voorbeelden van zakelijke afwezigheidsteksten kunnen zijn:
Welkom bij bedrijf x. In verband met de feestdagen zijn we gesloten. Op dag x zijn we weer telefonisch bereikbaar vanaf tijd x. In geval van calamiteiten kunt u contact opnemen met ons noodnummer 06- xxx. Ik herhaal: 06-xxx. Na de toon kunt u een boodschap achterlaten. Vermeld uw naam en nummer en we bellen u dag x zo snel mogelijk terug. We wensen u fijne feestdagen!
Bent u afwezig tijdens de feestvakantie? Controleer nu alvast of u zelf uw afwezigheidsmelding kunt instellen. Heeft u hier hulp bij nodig of wilt u dat Zetacom dit voor u verzorgt? Neem direct contact met ons op via service@zetacom.nl, zodat dit nog op tijd geregeld kan worden.
Zetacom zorgt dat uw organisatie altijd goed bereikbaar kan zijn. Wilt u meer weten? Wij gaan graag met u in gesprek om de bereikbaarheid van uw organisatie te verbeteren. U kunt contact met ons opnemen via 088 938 2200 of info@zetacom.nl.
Actuele thema's