Blog

Zes mobiele trends om rekening mee te houden in het nieuwe normaal

26 oktober 2020
Door de COVID-19-uitbraak begonnen veel organisaties noodgedwongen aan een groot thuiswerkexperiment. Inmiddels houden grote bedrijven er rekening mee dat we niet meer teruggaan naar de kantoorsituatie zoals die was. Veel werknemers ervaren op afstand werken als positief en de productiviteit lijdt er niet onder[1]. Waarschijnlijk is de toekomst van werken een mix van thuis, kantoor en onderweg. Bereikbaarheid speelt hierin een cruciale rol. In deze blog zetten we daarom de laatste trends in mobiele telefonie op een rij.

[1] https://nos.nl/artikel/2342161-veel-thuiswerken-is-de-nieuwe-realiteit-zien-de-grootste-werkgevers.html

Mobile first

Is er nog een Nederlander zonder smartphone? De laatste jaren ligt het smartphonebezit rond de 90 procent[2] en het gebruik beperkt zich allang niet meer tot de privésfeer. Op veel kantoren draait het in de eerste plaats om de mobiele telefoon, die centraal staat voor bellen en overleg. Het vaste toestel op het bureau komt op de tweede plek. Gebruik van mobiele toestellen is natuurlijk ook klantvriendelijk; het vergroot de bereikbaarheid van een organisatie. Sommige bedrijven hanteren ook wel ‘mobile only’ als strategie. Hoewel mobile first vaak de gedachtegang is, is er vaker sprake van een mix. Belangrijke redenen om ook vaste lijnen te gebruiken zijn bijvoorbeeld lagere kosten en de professionele uitstraling.

5G komt eraan

Na VodafoneZiggo bieden sinds kort ook KPN en T-Mobile 5G-netwerken aan[3]. De belofte is viervoudig: sneller mobiel internet, snellere reactiesnelheid, betere dekking en bereik en minder overbelasting van het netwerk. Zelfrijdende auto’s, drones die pakketjes afleveren en opereren op afstand worden vaak genoemd als mogelijkheden die 5G gaat bieden.[4] Dat is nog toekomstmuziek, maar de eerste 5G-smartphones zijn er al wel. Gebruikers halen daarmee bestanden nog sneller binnen. Wie nu kiest voor een smartphone met 5G-ondersteuning is klaar voor de komende jaren, beweert de consumentenbond[5].

Vast-mobiel integratie

Het is voor veel ondernemers belangrijk om een vast nummer te hebben. Dat komt extra betrouwbaar over en maakt het makkelijker om privé en zakelijk te scheiden. In een tijd dat mensen overal willen werken, is vast-mobiel integratie de manier om via een bedrijfsnummer ook buiten de kantoormuren bereikbaar te zijn. Wie niet altijd ‘aan’ wil staan (tijdens vakantie of het weekend bijvoorbeeld), kan door een koppeling met de centrale toestellen, inkomende gesprekken doorsturen naar een collega.

Meer mobiel samenwerken

Op afstand samenwerken is door de COVID-19-pandemie in een stroomversnelling gekomen. Het is mogelijk om toestellen die gekoppeld zijn aan een telefooncentrale, te combineren met gebruikers van Microsoft Teams. Binnen dit platform werken mensen samen aan documenten, delen ze hun scherm en vergaderen ze met beeld. Met de app op de smartphone is het makkelijk aansluiten bij een meeting. Ook bellen en chatten kan met Teams.

Duo Sim en eSIM

Duo Sim betekent: twee simkaarten voor hetzelfde nummer. Dat is bijvoorbeeld handig voor wie een carkit gebruikt, of een tweede telefoon. eSIM gaat nog een stap verder: één ingebouwde, programmeerbare chip, voor meer nummers op één telefoon. De voordelen daarvan: makkelijk schakelen tussen privé- en werknummer, makkelijk verschillende abonnementen gebruiken en dus ook makkelijk switchen van provider. Maar let op: niet alle telefoons zijn hiervoor geschikt, het zijn met name de nieuwste iPhones die ermee zijn uitgerust.

Security voor thuis en onderweg met UEM en MDM

Unified Endpoint Management (UEM) en Mobile Device Management (MDM) liggen een beetje in elkaars verlengde. Dit zijn toepassingen waarmee IT-managers vanuit één punt toestellen beveiligen en beheren. Doordat veel processen geautomatiseerd verlopen, boeken ze tijdwinst met het toekennen van gebruikersrechten en het inregelen van policies op apparaten. Security verdient extra aandacht nu het aantal meldingen van SMS- en WhatsApp-phising ‘schrikbarend’ toeneemt[6]. Ook dat is trouwens een gevolg van corona: daardoor communiceren nog meer mensen digitaal.

Meer weten?

Zetacom denkt graag mee over de beste mogelijkheden voor uw organisatie. Omdat wij alle mobiele providers onder één dak hebben, kunnen we u altijd helpen met de juiste oplossing. We bieden onafhankelijk advies over uw bereikbaarheid en integreren nieuwe oplossingen in uw bestaande IT-landschap.  Neem direct contact met ons op of bel 088 938 2200.

[2] https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/04/steeds-meer-ouderen-maken-gebruik-van-sociale-media

[3] https://www.emerce.nl/nieuws/5g-vandaag-aangezet-weinigen-zullen-iets-merken

[4] https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/dossier-5g/wat-kan-5g-brengen

[5] https://www.consumentenbond.nl/smartphone/smartphone-met-4g-of-5g

[6] https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5092566/fraude-bankpas-whatsapp-phishing-oplichting-internetbankieren-bank