Nieuws

Zetacom faciliteert oneCentral bij communicatie van Teijin Aramid

Zoetermeer, 19 mei 2021
OneCentral biedt dienstverleners in het ICT-kanaal een platform waarmee ze klanten een scala aan oplossingen op het gebied van cloudcommunicatie bieden. Zetacom is zo’n ICT-dienstverlener en heeft met oneCentral gewerkt aan een oplossing voor Teijin Aramid. “Het platform en het netwerk van oneCentral bleken ideaal om de integratie tussen de bestaande Mitel-centrale en Teams bellen te realiseren”, vertelt Business Development manager communicatie Damiën Freriks van Zetacom.

Veel bedrijven staan op de drempel van nieuwe manieren van communicatie, zowel intern als met klanten en relaties. Dat geldt ook voor Teijin Aramid, dat er medio 2020 voor heeft gekozen om de communicatie-infrastructuur voor het nieuwe hoofdkantoor in Arnhem in te richten. oneCentral-partner Zetacom heeft dit project uitgevoerd. Eerst heeft Zetacom de wensen en verwachtingen van Teijin Aramid in kaart gebracht en vertaald in een As-is en To-be situatie. Dit is uitgewerkt in een plan en vervolgens geïmplementeerd. “De bestaande Mitel-oplossing van Teijin Aramid kan nog jaren mee en was daardoor niet toe aan vervanging”, vertelt Damiën Freriks van Zetacom. “Om de bestaande omgeving meer kracht te geven, is besloten om die in de cloud te integreren met Microsoft Teams en een hybride telefonieoplossing te creëren waarin beide merken elkaar versterken en aanvullen.”

Bereikbaarheid en processen verbeteren

Zetacom helpt bedrijven en organisaties als system integrator bij het verbeteren van hun samenwerking, bereikbaarheid en werkprocessen. De dienstverlener heeft veel klanten in het mkb en de grootzakelijke markt en werkt in het bijzonder voor organisaties in de gezondheidszorg. De 140 medewerkers werken vanuit het hoofdkantoor in Zoetermeer en de vestiging in Den Bosch. Zetacom gebruikt het platform van oneCentral om koppelingen tussen bestaande communicatieoplossingen en Microsoft Teams te maken. Freriks vertelt uitgebreid over de samenwerking met oneCentral. “Vanuit alle hoeken helpt oneCentral ons om op een uiterst professionele manier bestaande en nieuwe klanten te faciliteren. Onze contacten bij oneCentral staan letterlijk dag en nacht voor ons klaar. Door onze ervaring in de markt en de kracht van het platform van oneCentral te combineren, brengen wij de bereikbaarheid van organisaties naar een nog hoger niveau.”

Teijin Aramid

Eén van de klanten van Zetacom is Teijin Aramid. Het bedrijf komt voort uit ENKA en Akzo en is inmiddels de Nederlandse dochteronderneming van de Japanse tech-multinational Teijin Limited. Er werken zo’n 1.750 mensen, waarvan 180 op het hoofdkantoor in Arnhem waar ook het Research en Innovation Centrum is gevestigd. Onderzoek en innovatie vormen het hart van het bedrijf, vertelt Chris van Beugen die verantwoordelijk is voor de IT-dienstverlening aan interne klanten waar telefonie onderdeel van is. ICT is een stafafdeling in het hoofdkantoor en daarnaast heeft Van Beugen IT-collega’s in Arnhem (15), Emmen (10) en in Delfzijl (3).

Teijin Aramid wilde overstappen naar bellen via Teams en de verhuizing van het hoofdkantoor was daarvoor een uitgelezen moment. Met Zetacom is gesproken over hoe de communicatie in het nieuwe gebouw zou worden ingericht. “Uitgangspunt van het MT was dat er geen vaste toestellen mee zouden verhuizen”, vertelt Van Beugen. “Telefonie wordt nu vanuit de Mitel-centrales naar Teams doorgeschakeld waardoor medewerkers via de laptops in Teams bellen. Voor de iPhones is een portal van Teams ingericht. Ook is Teijin Aramid overgestapt op Office 365. Om dit alles mogelijk te maken, is een ingrijpende upgrade van het bedrijfsnetwerk uitgevoerd. Vooralsnog is alleen het hoofdkantoor in Arnhem gemigreerd. Research en productielocaties volgen op termijn, wat ook te maken heeft met wetgeving in productieomgevingen.”

De hele operatie was volgens Van Beugen best spannend. “We hebben zoveel tegelijkertijd gedaan. Daarnaast waren collega’s bang omdat ze iets heel nieuws kregen. Medewerkers hebben nu een laptop, headset en mobieltje en het is hen 100 procent meegevallen. Ze zetten hun headset op, doen hun oortjes in en bellen. De lockdown heeft wel geholpen, want de mensen werken nu thuis. Plus we hebben een webshop ingericht waar ze met een budget IT-spullen kunnen kopen. Dus hadden we gelijk 100 procent adoptie. Ze zagen de meerwaarde en voordelen van bellen met Teams. En voor mensen in de buitengebieden gold dat ze slechte dekking hebben met hun mobiele telefoon. Die hebben we overgezet naar Teams op het wiFi bij hen thuis. Die hebben we nu ook blij gemaakt.”

Nieuwe generatie

In de nieuwe situatie is de on-premise Mitel centrale via het platform van oneCentral geïntegreerd met Microsoft Teams en uitgebreid met internationale netlijnen. Door deze combinatie zijn gebruikers internationaal via beide systemen te bereiken op hetzelfde doorkiesnummer. “De kracht van deze oplossing zit ‘m in de snelheid, flexibiliteit en schaalbaarheid”, vult Freriks aan. “Bij Zetacom noemen we dit Bring Your Own Way Of Communicating, als afgeleide van Bring Your Own Device. De huidige generatie is bekend met communiceren via meerdere toepassingen en voor de nieuwe generatie geldt dit in nog sterkere mate. Medewerkers willen bij voorkeur zelf bepalen hoe zij communiceren. Organisaties moeten hierbij niet uit het oog verliezen dat individuele bereikbaarheid niet ten koste mag gaan van de bereikbaarheid van de organisatie, lees: werkgever. Het combineren van de kracht van Mitel met het gebruikersgemak van Microsoft Teams maakt deze oplossing onnavolgbaar.”

Platform oneCentral

De waarde van oneCentral is voor Freriks duidelijk. Zetacom zocht een provider die meerdere internationale klantlocaties kon integreren binnen de private cloudomgeving van Mitel die Zetacom vanuit de eigen datacenters aanbiedt. “Inmiddels beschikken we over een breed portfolio aan communicatieoplossingen inclusief telefonie van Microsoft Teams. Dat is de laatste maanden echt een hardloper”, weet Freriks. “Via het platform van oneCentral kunnen we de integratie van Teams aanbieden op zowel de on-premise Mitel oplossing als de private cloud variant waarbij beide naadloos in elkaar overlopen. Deze vraag krijgen we van klanten nu het gebruik van Microsoft Teams vorig jaar exponentieel is gestegen. Organisaties zijn massaal gebruik gaan maken van Teams en het integreren hiervan binnen de telefonieomgeving is een logische vervolgstap. We bundelen de kracht van de bestaande oplossing met de nieuwe manier van werken. Als partner kunnen we zo een toekomstgericht communicatieplatform bieden waarin gebruikers thuis, op kantoor, bij een klant of onderweg altijd optimaal bereikbaar zijn.”

Voor Teijin Aramid is een aantal dingen per toeval samengevallen en dat heeft goed uitgepakt. “De coronacrisis en de verhuizing hebben een versnelling gebracht in een wens die we al hadden. We plukken daar nu de vruchten van”, zegt Van Beugen. “In deze oplossing kunnen we de kracht van de bestaande oplossing blijven gebruiken terwijl medewerkers gebruik kunnen maken van toestellen en applicaties van de toekomst die passen bij hun werkzaamheden en situatie.”

Meer weten?

Wilt u meer weten over cloudcommunicatie of specifiek OneCentral? Neem contact op met Damiën Freriks van Zetacom via 088 938 2200 of het contactformulier.