18 maart 2020
Door Zetacom

< Terug naar overzicht

De wereldwijde verspreiding van COVID-19 heeft inmiddels ook grote impact op Nederland. De gevolgen voor de hele Nederlandse samenleving groeien met de dag, en de onvoorspelbaarheid van de ontwikkelingen brengt veel onzekerheid met zich mee.

In de beheersing van de verspreiding van het virus en de zorg voor patiënten en andere betrokkenen speelt de eerstelijnszorg -en dan voornamelijk de huisartsen- een cruciale rol. Helaas valt capaciteit en expertise van personeel dat niet ziek is, maar om uiteenlopende redenen toch niet meer op locatie kan werken, in toenemende mate weg. En dat terwijl juist de zorg de belangrijkste maatschappelijke pijler is om deze crisis het hoofd te kunnen bieden.

Huisartsen spelen een centrale rol als eerstelijnshulpverlener. Buiten de patiënten die zich afvragen of ze besmet zijn met COVID-19, blijven er ook vragen komen van patiënten met andere klachten die misschien in een risicogroep vallen. Ook kan het zijn dat de huisarts zelf verschijnselen vertoont of andere klachten heeft, maar toch niet echt ziek is.

Wat de precieze situatie ook is, de wens om meer digitaal te werken groeit, en daarmee ontstaan ook specifieke vragen:

  • Hoe kan er een crisisoverleg tussen verschillende huisartsen makkelijk ingepland worden en virtueel plaatsvinden?
  • Hoe kunnen digitale consulten makkelijk geregeld worden met patiënten die niet in staat zijn naar de praktijk te komen, bijvoorbeeld omdat ze in een risicogroep vallen of COVID-19 klachten hebben?
  • Hoe kunnen digitale consulten ingeregeld worden zodat huisartsen met potentiële klachten alsnog patiënten te woord kunnen staan?
  • Hoe kunnen bijeenkomsten die al gepland stonden of nog worden gepland, omgezet worden naar een digitale bijeenkomst?

Huisartsen spelen een centrale rol als eerstelijnshulpverlener, maar ook andere zorgverleners hebben deze vragen. Voorbeelden daarvan zijn fysiotherapeuten, apothekerszorg, thuisverpleging, maatschappelijk werkers, psychologische zorg en mondzorgverleners.

Voor veel disciplines geldt dat er gezocht wordt naar oplossingen om digitaal in contact met elkaar te staan, en waar het bovendien makkelijk schakelen is tussen audio en video om patiënten goed te kunnen diagnosticeren.

Samen met Microsoft Nederland helpt Zetacom graag om digitale opties voor (crisis)overleggen, scholingen, bijeenkomsten en consulten mogelijk te maken. In deze snel veranderende realiteit is directe, veilige en heldere communicatie tussen huisartsen onderling, en andere zorgverleners van essentieel belang. Daarom stellen we Microsoft Teams voor een periode van 6 maanden gratis beschikbaar voor organisaties die dit nog niet hebben aangekocht.

Microsoft Teams is onze online dienst om digitaal samen te werken. Naast generieke toepassingen zoals online vergaderen, chatten en bellen kan de zorgsector Microsoft Teams inzetten in onderstaande situaties:

Of je nu binnen dezelfde praktijk werkzaam bent, met collega’s uit andere praktijken een overleg wil plannen of een bijeenkomst virtueel wil maken, hieronder hebben we wat simpele stappen uiteengezet om jullie verder te helpen.

Allereerst is het belangrijk om te weten dat het hebben van een Office 365-account onderstaande inzet van Teams het meest toegankelijk maakt. Wanneer je praktijk nog niet over de benodigde licenties beschikt, kan je twee dingen doen:

  • Contact opnemen met de partner waarmee je je IT geregeld hebben. Elke IT-Partner kan een gratis proefabonnement voor jullie aanzetten, zodat je direct gebruik kunnen maken van de Teams-licenties. Meer informatie kan een IT-Partner hier vinden.
  • Heb je geen IT-partner, of wil je weten welke partners we al bereid hebben gevonden om je kosteloos klaar te maken voor bovenstaande scenario’s?

Neem dan contact met ons op.

Wanneer je zelf geen digitale bijeenkomsten, crisisoverleggen of digitale consulten gaat plannen, heb je geen Office 365-account nodig om alsnog deel te kunnen deelnemen. Je volgt dan onderstaande stappen en kan altijd inloggen op de georganiseerde afspraken/bijeenkomsten.

Voor iedereen die Microsoft Teams wil gebruiken, als deelnemer of organisator, raden wij aan om de Microsoft Teams-app te installeren. Deze is gratis beschikbaar in alle App Stores voor elke telefoons (Android, iOS, Windows) en voor desktops.


Digitaal samenkomen en/of Crisisoverleg

Organisator:
Hier vind je een kort filmpje met instructies over hoe je een Microsoft Teams Meeting opzet en mensen uitnodigt – 2,5 minuut

Deelnemer:
Hier vind je een kort filmpje met instructies over hoe je deelneemt aan een Microsoft Teams Meeting.

Digitaal kennis delen
Het is makkelijk om één centrale plek te creëren met een team van collega’s van verschillende praktijken. Op deze plek kun je continu in contact staan met elkaar, één-op-één afstemmen via chat, of een groepschat om elkaar op de hoogte te houden.
Hier vind je video’s hoe je:

Digitaal Consult
Organisator:
Hier vind je een kort filmpje met instructies over hoe je een Microsoft Teams Meeting opzet en mensen uitnodigt – 2,5 minuut

Ons advies is om privégegevens (emailadres) van de desbetreffende arts te beschermen, en daarom de uitnodiging vanuit de assistente of algemeen praktijk-emailadres te versturen. De organisator van de MicrosoftTeams Meeting hoeft zelf niet in te bellen om de afspraak door te laten gaan. De arts en patiënt kunnen allemaal op de afspraak inbellen.

Een andere tip is om patiënten vooraf de Microsoft Teams App te laten downloaden, zodat je makkelijk kan schakelen tussen audio en video. Patiënten wordt aangeraden dat gewoon op hun smartphone te doen, dat is het meest laagdrempelig en vergt geen additionele aanschaf van headsets of camera’s.

Laat uw gegevens hier achter om gebruik te kunnen maken van de gratis Microsoft Teams licenties.