6 februari 2020
DELFT/ZOETERMEER – De Zuid-Hollandse zorgorganisatie Pieter van Foreest verbetert dit jaar het netwerk tussen 25 zorglocaties. Het KPN-netwerk wordt vervangen door een vernieuwende oplossing van system integrator Zetacom in samenwerking met partner T-Mobile als provider. De partijen ondertekenden donderdag 30 januari het contract, waarna het bouwteam van Zetacom direct van start is gegaan. < Terug naar overzicht

Goede samenwerking en communicatie

Pieter van Foreest biedt een breed pakket aan services en diensten voor ouderen op het gebied van wonen, zorg, behandeling en welzijn in de regio Delft, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp en het Westland. Bij de organisatie werken 3400 medewerkers en ongeveer 2400 vrijwilligers. Voor een goede samenwerking en communicatie binnen de organisatie en naar buiten toe, zijn de netwerkverbindingen en mobiele bereikbaarheid tussen de locaties erg belangrijk.

Keuzetraject

Om het netwerk te moderniseren, heeft Pieter van Foreest nieuwe uitgangspunten geformuleerd voor de prestaties van het netwerk, de veiligheid en telefonie. De organisatie zocht een leverancier voor een modern (Virtual Private) Netwerk met cloud-toegang (via SaaS providers), gebaseerd op glasvezel-access met een veilige ontsluiting van alle zorglocaties. Naast goede performance, veiligheid en redundancy is flexibiliteit van het netwerk een belangrijk uitgangspunt. Daarnaast wil Pieter van Foreest de vaste en mobiele telefonie integreren met de al bestaande telefooncentrales.

In de afgelopen periode heeft de zorgorganisatie oplossingen van verschillende marktpartijen vergeleken. “De gezamenlijke oplossing van zorgspecialist Zetacom en partner T-Mobile bleek hierbij technologisch het best uitgewerkt en het meest voordelig”, aldus projectleider Sander Rimmelzwaan van Pieter van Foreest.

Eén vertrouwd aanspreekpunt

Zetacom is voor Pieter van Foreest geen onbekende partij. De zorgorganisatie heeft al jarenlange ervaring met Zetacom voor beheer van het vaste (LAN) en draadloze netwerk (WLAN), telefonie en integratie van zorgoplossingen. Met de integrale oplossing ontstaat er één duidelijk en vertrouwd aanspreekpunt voor Pieter van Foreest. “Door onze jarenlange, goede relatie en de veranderende behoeften van Pieter van Foreest zagen we direct mogelijkheden om samen met T-Mobile de best passende oplossing voor deze organisatie te realiseren”, zegt CEO Dick Dompeling van Zetacom.

Rimmelzwaan: “Een belangrijk voordeel voor ons is dat Zetacom al een bekende netwerkleverancier is, die op al onze locaties het netwerk beheert. Daardoor worden zij nu hét aanspreekpunt voor het totale netwerk.”
Ook T-mobile is blij met de nieuwe samenwerking. “Wij zijn trots dat wij de connectiviteit in het partnership met Zetacom mogen verzorgen voor Pieter van Foreest. Het is mooi dat onze bewezen technologie de basis vormt voor de totaaloplossing die Zetacom organiseert voor deze klant”, zegt Martijn Teekens (Directeur Sales B2B) van T-Mobile.

Realisatie voor 1 augustus

Direct na de contractondertekening voor een periode van drie jaar is de uitvoering gestart. Zetacom maakt op dit moment de projectaanpak die voor 1 augustus moet zorgen voor een naadloze overstap voor alle medewerkers, cliënten en andere netwerkgebruikers. Daarbij is er extra aandacht voor het realiseren van goede indoordekking van het mobiele netwerk.

Alle partijen hebben veel vertrouwen in een soepele overstap naar het nieuwe, betere en veiligere (mobiele) netwerk. Eerder heeft Pieter van Foreest de basis daarvoor zelf gelegd tijdens het marktonderzoek en de uitvraag naar oplossingen, stelt commercieel directeur Erik Rieken van Zetacom. “Door hun hele duidelijke en secure behoeftevraag konden wij direct goed in gesprek over de best mogelijke oplossing. Er was direct sprake van een prettige samenwerking en een hele goede start.”