E-health: vergeet de techniek, focus op zorgverleners

E-health biedt zorginstellingen volop kansen en slimme oplossingen, maar er zijn ook valkuilen. Waarop moet je letten als je e-health wilt inzetten? Begin klein en let goed op de voordelen en gebruiksvriendelijkheid voor zorgverleners. Zij blijken de grote succesfactor.

E-health is in opmars, maar staat nog in de kinderschoenen. Het biedt volop kansen voor de uitdagingen van de zorgsector. Bijvoorbeeld zorgkwaliteit vergroten – of minimaal waarborgen – terwijl de zorgkosten dalen. Nieuwe technologie kan daarbij helpen. Zeker nu consumenten – en daarmee zorgvragers en zorgverleners – ervoor openstaan om technische innovaties zelf steeds sneller te omarmen. Denk bijvoorbeeld aan de populaire stappentellers, smartwatches en andere wearables om de eigen gezondheid te monitoren.

Consumenten en patiënten nemen steeds meer de regie over hun gezondheid. Nieuwe technische oplossingen zullen daar steeds meer en breder aan bijdragen. Bij preventie, monitoring, stellen van diagnoses tot en met de ondersteuning bij de nazorg. Een belangrijk doel daarbij is vooral om de zelfstandigheid van patiënten zoveel mogelijk te waarborgen. Daarbij zijn zorgverleners minder vaak nodig dankzij bijvoorbeeld meer selfcare en extramurale ondersteuning. Uiteraard gefaciliteerd door de nieuwe technologie.

Nieuwe mogelijkheden met e-health

De mogelijkheden zijn enorm en worden de komende jaren zichtbaar op steeds meer verschillende gebieden. Denk bijvoorbeeld aan de inzet van slimmere en kleinere sensoren, die langer meegaan. Zo worden steeds meer gegevens verzameld, die met behulp van kunstmatige intelligentie tot snellere en betere inzichten en ondersteuning leiden. De kunst is vooral om eerst langs de technische mogelijkheden te kijken, naar de behoeften van zorgvragers en de effecten op de werkomgeving van zorgverleners. Want zorgverleners spelen een sleutelrol bij succesvolle inzet van e-health oplossingen. Zij moeten de voordelen zien én ervaren. Nieuwe technologie moet ook vooral gebruiksvriendelijk zijn in de uitvoering. Dat is de succesfactor, maar ook een valkuil.

Waar begin je met e-health?

Begin klein en kies stap voor stap voor een evolutionaire ontwikkeling. Dat is belangrijk voor het draagvlak bij zorgverleners en zorgvragers . Het is bovendien overzichtelijker voor de benodigde investeringen. Daarnaast is het vooral belangrijk om te kunnen ervaren en ontdekken welke oplossingen voor jouw organisatie echt goed werken. Begin dus veilig met kleine experimenten in de organisatie. Wat werkt kan later worden uitgebouwd.

Zo groeit de aanpak en het draagvlak. Schets daarvoor eerst de contouren. Kijk goed hoe een nieuwe oplossing het werk van zorgverleners beïnvloedt en optimaal kan ondersteunen. Soms zijn daarvoor kleine aanpassingen nodig in werkprocessen of systemen. Ook daarvoor moet het draagvlak groeien. Het belang en de voordelen moeten daarvoor eerst goed zichtbaar en ervaren worden. Wees voorzichtig met het argument van kostenbesparing. Dat is zeker een factor, maar er zijn meestal veel meer voordelen en argumenten die voor zorgverleners zwaarder wegen.

Benut feedback van gebruikers

De feedback van gebruikers is cruciaal om nieuwe oplossingen goed te ontwikkelen, in te passen en door te ontwikkelen. Daar moeten zorginstellingen en hun partners goed op letten. Dat geldt bij e-health en eigenlijk alle zorgsystemen. Daarom werken wij bij Zetacom met zorgconsultants. Deze consultants hebben zelf allemaal een achtergrond als uitvoerende in de zorg. Daardoor kunnen wij de impact van bepaalde werkprocessen en technische hulpmiddelen op de werkvloer beter inschatten en weten wij hoe processen en tools het best benut kunnen worden. Doordat wij de praktijk kennen, kunnen wij ook meer waardevolle feedback verzamelen.

Samen met systeemarchitecten en engineers kijken de zorgconsultants hoe technische hulpmiddelen het best ingepast kunnen worden in werkprocessen. Of waar juist kleine procesaanpassingen nodig zijn. Door goede inpassing hoeven niet complete systemen vervangen te worden en worden werkprocessen en technische hulpmiddelen optimaal afgestemd op je eigen bedrijfsvoering.

Meer praktische tips

Omdat je als zorginstelling en/of ziekenhuis nu vaak nog niet weet hoe je e-health over enkele jaren daadwerkelijk benut, is het verstandig om bij de eerste stappen je opties open te houden. Zodat nieuwe kleine stappen ook daadwerkelijk organisch uitgebouwd kunnen worden. Daarvoor moet je voldoende flexibiliteit behouden en je niet vroegtijdig ‘opsluiten’ in systemen. Bijvoorbeeld door te kiezen voor bepaalde slimme sensoren, waarmee je dan bent aangewezen op specifieke systemen.

Houd vooraf ook rekening met het verschil in tijd tussen besluitvorming en het hoge tempo van de technologische ontwikkelingen. De besluitvorming – zeker bij grote organisaties – kan tijdrovend zijn, terwijl de technologie zich juist razendsnel ontwikkelt. Dan dreigt het gevaar dat een nieuwe oplossing al ‘verouderd’ is als je ermee aan de slag gaat. Door klein te beginnen en dan op te schalen kun je dit voorkomen en meer snelheid maken.

Meer weten?

Wilt u meer informatie over deze blog of wilt u eens van gedachten wisselen over de mogelijke oplossingen voor uw organisatie? Neem dan contact op met Daphne Doorduijn, zorgconsultant bij Zetacom via d.doorduijn@zetacom.nl of 088 938 2274.

Gerelateerde berichten

NFON genomineerd voor Best Cloud Communications Project bij Telecom Inspirience Awards 2017

Make-A-Wish Nederland vervult ieder jaar ruim 500 liefste wensen van kinderen en jongeren tussen 3 en 18 jaar met een levensbedreigende ziekte. Het is een non-profit organisatie met 25 medewerkers en 400 vrijwilligers. De  stichting wil de komende jaren meer wensen vervullen en meer donateurs werven door optimaal gebruik te maken van haar resources. Samen...

Dag ISDN, hallo bereikbaarheid

Per 1 september 2019 is ISDN2 niet meer beschikbaar, VoIP telefonie heeft zich in de laatste jaren bewezen als een betrouwbaar en functioneel alternatief. Bent u al klaar voor de toekomst? ISDN was een bijzonder betrouwbare techniek voor de overdracht van – voornamelijk – spraak, maar de kwaliteit kan inmiddels niet meer op tegen de...