Bernhoven: van twee ziekenhuizen naar één

In 2000 is Bernhoven ontstaan uit de fusie tussen het Sint Anna Ziekenhuis in Oss en het Sint Joseph Ziekenhuis in Veghel, waarna Bernhoven in 2013 haar intrek heeft genomen in een nieuw, modern gebouw in Uden. Deze nieuwbouw markeert de organisatorische samenvoeging van twee ziekenhuizen in één, terwijl het totaal aantal locaties juist uitgebreid wordt van twee naar drie. Dit was dus het moment om een nieuw, modern communicatiesysteem te implementeren.

www.bernhoven.nl

< Terug naar overzicht

Bernhoven in cijfers

2.500 medewerkers
150 medisch specialisten
380 bedden
370 vaste toestellen die merendeels als flexplek inzetbaar zijn
1300 mobiele medewerkers met een draadloos toestel.

De wens

Bernhoven zocht een state of the art totaaloplossing die modulair en schaalbaar is, zodat nieuwe functies, nieuwe gebruikers en eventueel externe organisaties eenvoudig toegevoegd kunnen worden. Uitgangspunt is mobiele spraakcommunicatie, berichtgeving en persoonsalarmering gecombineerd in één apparaat met gebruikmaking van het nieuwe wifinetwerk.

In het verleden kampte Bernhoven met een matige telefonische bereikbaarheid van de poli’s en afsprakenbureaus die de patiënten te woord stonden. Voor het nieuwe ziekenhuis was het van essentieel belang dat alle poli’s en afsprakenbureau’s goed, centraal en transparant bereikbaar zijn. Daarbij was het wenselijk om direct inzicht te hebben in de actuele telefoonstatus van de backoffice medewerkers zodat onnodig doorverbinden voorkomen kon worden. De nieuwe oplossing moest over een duidelijke en gebruiksvriendelijke bediening beschikken zodat de medewerkers hun taken snel en efficiënt konden uitvoeren.

Een hoge beschikbaarheid van de oplossing was vereist en deze moest aansluiten op de aanwezige randapparatuur, waaronder het Ascom teleCare-IP Verpleeg Oproep Systeem en de CareServant bedside terminals.

Behalve spraakcommunicatie speelt ook videocommunicatie een belangrijke rol in de samenwerking met collega’s op de andere locaties en in andere (zorg)instellingen. Bovendien is er een groeiende behoefte aan interactieve samenwerking met andere ziekenhuizen, huisartsen en patiënten (consult op afstand).

Alle wensen en eisen zijn vervolgens verwoord in een RFP en middels een inkoop/-offertetraject aan diverse partijen in de markt aangeboden. Dit traject is door Zetacom gewonnen op basis van onder andere de in huis aanwezige kennis en een aansprekend Zorg Concept.

Functionele oplossing

Om aan de wensen van Bernhoven te voldoen is het Zetacom Zorgconcept toegepast. Een oplossing die bestaat uit uitwisselbare bouwstenen die flexibel kunnen worden ingezet en gebruik maken van een vast en/of draadloos netwerk. In Bernhoven is vaste en draadloze telefonie met bijhorende functies geïmplementeerd. Met deze – bij andere ziekenhuizen en zorginstellingen reeds veelvuldig succesvol geïmplementeerde oplossing – heeft Zetacom in de afgelopen jaren veel specialistische kennis en ervaring opgedaan.

De externe oproepen worden gereguleerd door een Klant Contact Centrum. Dit zorgt ervoor dat de patiënt of verwijzer zo snel mogelijk de juiste persoon aan de telefoon heeft. Zetacom verzorgt het incident management op de telefooncentrales bij Bernhoven; het systeem wordt volcontinu en proactief gemonitord. Via dit servicecontract kunnen eventuele verstoringen in de meeste gevallen worden verholpen voordat er iemand last van heeft. Dit beperkt de reactietijd, ontzorgt de klant en zorgt voor een zo hoog mogelijke beschikbaarheid.

Status

Het project is reeds succesvol opgeleverd.

Waarom Zetacom

‘Zetacom heeft een scherpe maar zeer complete aanbieding met state of the art componenten gedaan. Het Zetacom Zorgconcept bewijst zijn veelzijdigheid door invulling met NEC telefonie en integratie met bedside terminals. De oplossing sluit naadloos aan op onze behoeften en wij beleven de medewerkers van Zetacom als een bijzonder gedreven team’, aldus René Wilbrink, hoofd inkoop van Bernhoven. ‘De organisatie bouwt zelf een gedegen kennis op van de toe te passen componenten binnen de totaaloplossing. Voor ons de ideale partner voor dit complexe project.’

‘De samenwerking met onze partners NEC en Ascom heeft in dit project voor toegevoegde waarde gezorgd, waardoor uiteindelijk een naadloze integratie tussen de verschillende systemen is bewerkstelligd waar we trots op kunnen zijn. En dat alles uiteraard netjes binnen budget’, aldus Zetacom accountmanager Hans Elings.

Technische oplossing

In de kern bestaat deze oplossing uit:

  • Centraal SIP communicatieplatform van NEC (SIP@Net)
  • Unified Communications en Collaboration server van NEC (Business ConneCT)
  • Vaste toestellen
  • Ascom zorgsysteem met i62 WiFi handsets en berichtenserver.
  • uMobility van Varaha Systems integratie met NEC server (Smart Mobile Client)
  • Beheer en kostenregistratie server van NEC (MA4000)
  • DAKS alarmserver (messagebroker) inclusief koppeling met het gebouwbeheersysteem.
  • Integratie met bestaande CareServant bedside terminals
  • Faxserver

De NEC telefonieomgeving is redundant ingericht; zowel hardware als een VM ware toepassing. De state of the art SIP@Net communicatieserver is makkelijk schaalbaar en biedt de mogelijkheid om een groot aantal applicaties toe te voegen aan het systeem. Er is een verpleegoproepsysteem (VOS) van Ascom ingezet, dat 1200 draadloze VoWifi handsets voorziet van betrouwbare alarmering. Dit systeem ondersteunt ook mogelijkheden voor de toekomst zoals dwaaldetectie. De faxserver is binnen de VMware omgeving ingericht en is er een Smart Mobile Client gerealiseerd via Umobility. Op de SIP@Net is een koppeling gerealiseerd voor patiënten telefonie via de CareServant bedside terminals.

De Business Connect Unified Communications oplossing bevat een Klant Contact Centrum (KCC) en is Microsoft OCS/Lync ready. Deze krachtige alles-in-één applicatie ondersteunt de efficiënte communicatie en persoonlijke bereikbaarheid van het kantoorpersoneel (150 Business ConneCT Employee licenties), de diverse telefonistengroepen (6 Business ConneCT Operator posities), de poliklinieken, de afsprakenbureaus en het diagnostisch centrum van het ziekenhuis met callcenter functionaliteit (200 Business ConneCT Agent seats). Vanuit de uniforme gebruikersinterface kunnen medewerkers moeiteloos van rol wisselen waardoor bijvoorbeeld bij tijdelijke onderbezetting van de telefonisten heel snel extra telefonisten opgeschaald kunnen worden. Business ConneCT voorziet verder in geïntegreerde voicemail, uitgebreide interactieve menu’s, dynamische wachtrijmeldingen en skill based routing. Al deze faciliteiten worden vanaf één centrale, gevirtualiseerde applicatieserver geboden.

Voor alarmering wordt onder andere Digitale Alarm- und Kommunikations- Server (DAKS) ingezet.