Het IJsselland Ziekenhuis in Capelle aan den IJssel vroeg Zetacom in 2016 om een nieuw datanetwerk te realiseren. Destijds de ideale rol voor Zetacom als systemintegrator van zorgcommunicatiesystemen en leverancier van de bestaande telefonieoplossing. De migratie van het LAN/WLAN verliep naar volle tevredenheid en sindsdien groeide een jarenlange relatie. Daarbij is Zetacom als single point of contact dé vaste partner en adviseur voor het LAN/WLAN netwerk. En voor de steeds veranderende behoeften op het gebied van telefonie en zorgcommunicatie. “Juist daarom is de duurzame relatie zo belangrijk”, zegt Gert van Zuylen, coördinator technisch beheer ICT van het ziekenhuis.

< Terug naar overzicht

Het IJsselland Ziekenhuis is een algemeen regionaal ziekenhuis met 390 bedden. Het ziekenhuis biedt een breed pakket aan medisch specialistische zorg. Meer dan 1550 medewerkers, 150 medisch specialisten en 200 vrijwilligers zetten zich dagelijks in voor de beste denkbare zorg: professioneel en met aandacht.
Betrouwbaarheid, veiligheid en flexibiliteit zijn belangrijke vereisten voor het ziekenhuis en de hele ICT-infrastructuur. “Als regionaal kleiner ziekenhuis is wendbaarheid belangrijk voor ons bestaansrecht. In en rond ons ziekenhuis wordt bovendien heel veel verbouwd. Dat zorgt continu voor grote veranderingen en dat heeft veel invloed op onze ICT-infrastructuur. Die moet wendbaar blijven, maar dat geldt ook voor de partners met wie wij in zee gaan”, zo schetst Van Zuylen de uitdaging van het IJsselland Ziekenhuis.

Oude situatie vs nieuwe wensen

Het ziekenhuis heeft sinds 2011 een nauwe relatie opgebouwd met Zetacom. Dat begon destijds toen de telefonieomgeving aan vervanging toe was. “We stonden voor nieuwe uitbreidingen en we liepen daarbij direct tegen de grenzen aan van het oude telefonienetwerk. Bij het minste of geringste ontstonden storingen en problemen. Dat kun je niet hebben bij een netwerk, dat steeds meer het hart van alle communicatie in ons ziekenhuis is geworden. Het netwerk is onze ‘snelweg’ waar alles op en aan gebouwd wordt. Daar komt steeds meer bij: VoIP-telefonie (Voice over IP), steeds meer medische mobiele apparaten en straks waarschijnlijk ook Skype for Business. Daar was een nieuw stabiel en flexibel netwerk voor nodig.
Het uitgangspunt was dat de afdeling Technisch Beheer en ICT (32 mensen, waarvan vijf systeembeheerders) na de aanleg zelf veel beheer en aanpassingen zou kunnen doen, maar niet alles. “Met het groeiend belang van het netwerk, leek aanvullende ondersteuning van een sterke partner – die bekend is met een ziekenhuisomgeving – ons wenselijk.

Alles onder één dak

Zetacom was al telecompartner voor het ziekenhuis. Van Zuylen: “Ze deden meer dan dat, maar zo zagen wij hen niet op dat moment. Wij kregen het idee om onze ‘telecompartner’ ook te vragen voor het nieuwe netwerk. Telefonie en netwerken zijn steeds meer verweven. Alles ‘onder één dak’ onderbrengen (implementatie en beheer) was daarom een belangrijk uitgangspunt. Daar ben ik achteraf nog steeds heel erg blij mee. Dat past bij ons streven naar het werken met minder leveranciers en sterkere banden met minder vaste partners.”
Als systemintegrator voor onder andere ziekenhuizen begrijpt Zetacom dat een nieuw LAN en WLAN netwerkdesign robuust, betrouwbaar en veilig moet zijn, met een flexibele architectuur. Tevens was de eis dat het netwerk geschikt moest zijn voor bellen over VoWLAN. Het oude HP-netwerk is gemigreerd naar een state of the art nieuw LAN en WLAN netwerk (op basis van HPE Aruba), waarbij de toegang tot het netwerk geregeld is met ARUBA Clearpass (Policy manager).

Aanpak: best of breed

Het ontwerp is samen met vaste partners van Zetacom (waaronder HPE Aruba) gerealiseerd. Als systemintegrator combineerde Zetacom de voordelen van meerdere leveranciers tot optimale best of breed oplossing  (dus met voor elke gewenste functie de best passende componenten) voor de eisen en wensen van het ziekenhuis. “Daarbij is uitstekend met ons meegedacht. Bijvoorbeeld bij de keuze voor access points. Er is niet automatisch gekozen voor het nieuwste model, maar bewust voor een iets eerder type dat beter past bij onze situatie en infrastructuur. Dat vond ik tekenend en typerend. Ik besefte: zij begrijpen ons echt! Een partner moet ook begrijpen wat een ziekenhuis is. Dit is geen kantooromgeving. Of je hier nu om drie uur ’s middags komt of om elf uur ’s avonds. Wij zijn altijd volop in bedrijf. Als specialist in de zorg begrijpt Zetacom ons werk en de impact van oplossingen op het werk van onze medewerkers. Dat is cruciaal”, aldus Van Zuylen.

Resultaat: robuust, flexibel en future proof

Na de realisatie kon het ziekenhuis weer jaren vooruit met het netwerk. Ook – anno 2018 – nu het ziekenhuis nog steeds continu aan het verbouwen is. “Ons netwerk en de telecomvoorzieningen zijn daar nog steeds krachtig en flexibel genoeg voor. Zetacom heeft ons echt geholpen en aan de hand genomen om van een traditionele telecom- en IT-omgeving naar een modern netwerk te komen. Het is stabiel en eenvoudig in beheer. Dat maakt het beheer minder intensief. Het fundament is goed en ik ben nog regelmatig blij dat we netwerk en telecom bij één partner hebben ondergebracht.”

 

“Ik besefte: zij begrijpen ons echt!”

 

Het single point of contact is van grote waarde gebleken. “Als ergens een probleem ontstaat – bijvoorbeeld met WiFi – dan is dat nu snel geïsoleerd en opgelost. Zonder dat er meer leveranciers naar hoeven te kijken, die in het ergste geval naar elkaar wijzen. En in onze complexe infrastructuur loop je altijd wel eens tegen problemen aan. Dan is het fijn als je een partner hebt, waarmee je nauw samenwerkt en waarop je kunt vertrouwen omdat je weet: nu komt het goed. Dat heeft mij de afgelopen jaren veel slapeloze nachten gescheeld.”

Betere servicevoorwaarden

Een ander voordeel van een vaste partner die brede en diepgaande kennis in huis heeft, is dat binnen de brede, duurzame samenwerking ook meer geïnvesteerd kan worden in klanten. Bijvoorbeeld qua servicevoorwaarden. “Heel concreet kunnen wij binnen deze samenwerking extra ondersteuning bieden in ons servicelevel agreement”, zegt Hans Elings, de vaste accountmanager van het IJsselland Ziekenhuis bij Zetacom. “Wij kunnen dus meer doen om een klant te ontzorgen. De waarde van het partnerschap is zo steeds groter geworden. En dat is veel waard nu de technologie steeds belangrijker, maar ook gecompliceerder wordt. Aan een netwerk blijft je tegenwoordig werken. Het is een ongoing proces. Wij blijven daarom met klanten in gesprek over toekomstige veranderingen in hun bedrijfsvoering en veranderende behoeften.”

Continuïteit steeds belangrijker

De continuïteit van ICT-voorzieningen wordt steeds belangrijker, merken ze ook bij het IJsselland Ziekenhuis. Van Zuylen: “Wij werden laatst met een storing geconfronteerd, waarbij ons complete datanetwerk plat ging. Dit duurde van ’s middags vijf tot ’s avonds elf. De oorzaak bleek een defecte switch in het oude netwerk, dat nog maar kort daarvoor was aangeschaft. Dat drukt je wel met de neus op de feiten. Met een volledig elektronisch patiëntendossier loop je het risico dat je helemaal niets meer kunt doen. De technologie helpt ons geweldig, maar de afhankelijkheid maakt dat je de continuïteit steeds meer moet borgen. Daarbij kunnen we veel zelf, maar de meer specialistische zaken besteden we steeds meer uit.”

Nieuwe thema’s en stappen

In deze constructie zet het ziekenhuis grote stappen vooruit. “Van oudsher was de zorgsector vaak behoudend en vooral volgend met nieuwe technologie, maar de laatste jaren zijn wij als ziekenhuis veel vooruitstrevender geworden. Tegenwoordig kunnen wij ons echt meten met veel commerciële bedrijven. Uiteraard wel altijd doelgericht: in het belang van onze patiënten en medewerkers.”

Kijkend naar de toekomst blijven het ziekenhuis en Zetacom – in de vorm van de vaste accountmanager – continu in gesprek over nieuwe oplossingen. Van Zuylen: “Bijvoorbeeld over welke nieuwe oplossingen er zijn. En wat de toegevoegde waarde is voor ons als ziekenhuis? Een belangrijk thema is nu bijvoorbeeld hoe wij willen omgaan met het gebruik van de privé devices door personeel. Welke mogelijkheden en uitdagingen levert dat op? De Europese privacywetgeving (AVG/GDPR) is natuurlijk ook een actueel thema. En hoe willen we omgaan met de versnippering aan intercoms van alle partijen die wij in huis hebben. Over dat soort zaken zijn we nu in gesprek. We zien elkaar regelmatig en dat is tegenwoordig ook nodig én zeer waardevol.”

Contact

Heeft u communicatievraagstukken of andere vragen? Of wilt u vrijblijvend één van onze specialisten spreken? Bel 088 938 2222 of neem contact met ons op.