Zorginstelling Vincent van Gogh

NFON telefonie

15 juli 2021

Vincent van Gogh is een instelling voor geestelijke gezondheidszorg in Noord- en Midden-Limburg en delen van Brabant. Samen met Proteion heeft Vincent van Gogh het Integrale Expertisecentrum voor Psychogeriatrie (IEP) geopend. Dit is een woon- en behandellocatie voor ouderen die in combinatie met dementie ook zeer ernstige gedragsproblemen hebben. Voor deze locatie is Vincent van Gogh op zoek gegaan naar een geïntegreerd communicatie-infrastructuur dat molest bestendig is en een aantal standaard sensoren vervangt om processen slimmer in te richten.

Molest bestendig systeem

Het beheer van ICT, zorgsystemen en telefonie valt onder de verantwoordelijkheid van Ted van Meerendonk. “Voor de nieuwe locatie zijn wij op zoek gegaan naar een slim systeem dat beweging kan detecteren en op basis daarvan kan alarmeren. Dit zou een aantal standaard sensoren vervangen, zoals uit bed detectie. Gezien de afdeling – ouderen met ernstige gedragsproblemen – moet dit een molest bestendig systeem zijn. Dit houdt bijvoorbeeld in dat we geen terminals op de kamer kunnen plaatsen.”

Camera’s met bewegingssensor

Zetacom levert en onderhoudt bij Vincent van Gogh al enkele jaren telefonienetwerken en zorgsystemen. Vincent van Gogh wil met één system integrator werken die aantoonbare ervaring heeft in de zorg. Toen dit project is gaan spelen, hebben zij de uitvraag wederom neergelegd bij Zetacom. Uiteindelijk heeft Zetacom bij Vincent van Gogh een uitbreiding van het verpleegoproepsysteem geleverd, waarbij er wordt gealarmeerd op basis van camera’s. Alle kamers en gangen zijn voorzien van camera’s die als intelligente sensoren worden ingezet.

Beweging in bepaalde zones van een kamer, kan leiden tot een alarmbericht op de handset van het verzorgend personeel. De camera’s kunnen aan en uit worden gezet, waardoor het systeem flexibel is. Thei Verkoeyen, verpleegkundige op de locatie, is nauw betrokken bij het project: “Het systeem is erg gebruiksvriendelijk. Op een tablet in de verpleegpost kunnen we de camerabeelden bekijken en bedienen. Als we bijvoorbeeld met een patiënt bezig zijn, dan zetten we de camera in zijn of haar kamer uit. We ontvangen dan op dat moment geen alarmen op onze handsets.”

Rust op de afdeling

Over de voordelen van het systeem steekt Thei Verkoeyen direct van wal: “De insteek van mijn afdeling is om veiligheid en rust te creëren. Dankzij de camera’s hoeven we niet altijd meer naar de kamer. Voor de verpleging is het bijvoorbeeld heel fijn als je een patiënt die extra aandacht nodig heeft, op zijn of haar kamer in de gaten kan houden, ook al is de deur dicht. Op deze manier hoef je de patiënt niet onnodig te storen. Dit  is voornamelijk in de nacht erg vervelend. Veel van onze patiënten hebben problemen met hun dag- en nachtritme. Wanneer de verzorging in de nacht de kamer binnenkomt, worden deze patiënten geprikkeld en daarmee onrustiger, terwijl ze volgens het juiste dag- en nachtritme dienen te slapen.”

Terugkijken van beelden

Een ander voordeel van alarmeren via camerabeelden is dat de beelden kunnen worden terug gekeken. Dit kan alleen door geautoriseerd personeel op de verpleegpost en via de juiste procedures. Thei Verkoeyen vertelt enthousiast: “Het terugkijken van beelden biedt absoluut meerwaarde. Stel dat een patiënt is gevallen, dan weten wij niet hoe ze precies zijn gevallen. De informatie van de cliënten kan hierbij niet altijd uitsluitsel geven. Bij elk valincident stellen wij de arts op de hoogte en dankzij de camerabeelden kunnen we de arts nu ook vertellen hoe de cliënt is gevallen. De arts kan op basis van deze informatie een specifieke behandeling bepalen. Dit bespaart ons veel tijd.”

Privacy

Privacy is een belangrijk thema binnen dit project. Ted van Meerendonk legt uit: “De allereerste insteek was dat de gezichten in de camerabeelden blurry zouden overkomen, zodat de patiënt volledig anoniem is. Ondanks dat we privacy hoog in het vaandel hebben staan, is dit voor degenen die de beelden terugkijken niet relevant. Sterker nog: voor het verzorgend personeel is de gezichtsuitdrukking juist heel belangrijk.”

Single point of contact

Ted van Meerendonk: “Ik geloof in één system integrator waar je zaken mee doet. Dit kan een gevaarlijke keuze zijn, want het geeft een partij een machtspositie. Uiteraard blijven wij toetsen, maar als we vanuit Zetacom een vergelijkbare aanbieding krijgen, dan kiezen we voor hen. Daarnaast nemen we bij Zetacom telefonienetwerken en zorgsystemen af. Ik vind het fijn om een single point of contact te hebben. Bij vragen heb ik slechts één telefoonnummer nodig en dan heb ik iemand te pakken. Als ik met meerdere partijen zou samenwerken, dan gaan ze naar elkaar wijzen als iets niet werkt.” Dick Dompeling, directeur van Zetacom zegt: “Met onze klanten kiezen we voor een partnership. Hierdoor kunnen we al onze expertise al in een vroeg stadium inzetten en praten over de toekomstige invulling rond zorgcommunicatie bij Vincent van Gogh. Dat vinden wij erg belangrijk.”

Toekomstplannen

Ted van Meerendonk is erg enthousiast over de nieuwe situatie. “Vanuit de organisatie is er interesse om uit te breiden. We willen graag hetzelfde systeem toepassen op andere afdelingen. Het is namelijk een welkome ondersteuning in de avond- en nachtdienst.”

Contact

Wilt u meer informatie over Cloud-telefonie?  Bel 088 938 2222 of neem gerust contact met ons op.