13 april 2018
De message broker is bezig met een snelle opmars als slimme, centrale ‘spelverdeler’ voor het berichtenverkeer in ziekenhuizen en andere zorginstellingen. Het is een ideale oplossing voor het realiseren van stille ic’s en bijvoorbeeld meer eenpersoonskamers. Message brokers brengen bovendien meer rust op de werkvloer en onder patiënten, doordat de alarmering veiliger, efficiënter en doelgerichter plaatsvindt. Het combineren met intelligente camera’s of slimme sensoren biedt ook weer extra voordelen. Maar laat de oplossingen vooral goed aansluiten bij uw werkprocessen.

< Terug naar overzicht

De opmars van message brokers

De opkomst van message brokers is een duidelijke trend in de zorg. Deze systemen werden eerder voornamelijk gebruikt voor het oproepen van reanimatieteams, BHV’ers en bijvoorbeeld grote groepen medewerkers in geval van een ZiROP (Ziekenhuis Rampenopvangplan). Hier wordt een nieuwe functie aan toegevoegd voor het realiseren van stille ic’s en veilige eenpersoonskamers op high careafdelingen. Met als doel om patiënten meer privacy en rust te bieden. Dat is immers beter voor hun herstel. En het kan een stuk efficiënter en prettiger werken voor medewerkers. Bovendien maakt een message broker het mogelijk om alarmsignalen en andere berichten uit moderne medische systemen en apparatuur toe te wijzen aan het verplegend en verzorgend personeel.

Grote behoefte

Deze technische oplossing voorziet in een grote behoefte. Dat blijkt wel uit het grote aantal provisorische en creatieve oplossingen, dat nu op de werkvloer nog zichtbaar is. Dan worden bijvoorbeeld nog babyfoons gebruikt om akoestische alarmsignalen van medische apparatuur door te geven. Je moet immers wel zeker weten dat een signaal goed de kamer uitkomt en gehoord wordt door de juiste persoon. Tot 2017 waren daarvoor nog nauwelijks goede gecertificeerde oplossingen beschikbaar. Gelukkig is dat in 2017 veranderd en zijn inmiddels meerdere gecertificeerde message brokers voorhanden.

Wat is een message broker?

Een message broker is de ‘spin in het web’ voor het berichtenverkeer binnen organisaties. Berichten en signalen van diverse bronnen worden op één punt verzameld en grotendeels automatisch toegewezen aan de juiste personen. Of het nu gaat om signalen uit het verpleeg- of medisch oproepsysteem, het brandmeldsysteem, gebouwbeheersysteem, van intelligente camera’s of bijvoorbeeld de serviceknop naast het bed. De toewijzing kan heel specifiek zijn en naar uiteenlopende devices gaan, zoals piepers (pagers), DECT telefoons, WiFi handsets of smartphones. De kracht zit in de bundeling van bronnen op één centraal platform en de mogelijkheden voor specifieke toewijzing in een beheersysteem.

Voordelen en mogelijkheden

Het belangrijkste argument waarom ziekenhuizen en andere zorginstellingen momenteel kiezen voor de message broker is veiligheid. Zij willen zekerheid dat alarmsignalen goed een kamer of ic uitkomen, zonder dat overal (met name om het bed van de patiënt) alarmbellen gaan rinkelen. Het tweede argument is de specifieke toewijzing van berichten aan bepaalde mensen of teams. Daardoor hoeven niet meerdere mensen naar één kamer te stormen als er maar één persoon nodig is. Dat geeft rust en zorgt voor efficiency, want het bespaart veel onnodig loopwerk. Afhankelijk van het soort signaal kan de respons ook veel efficiënter zijn. Want een glaasje water hoeft niet per se door verpleegkundig personeel gebracht te worden. Dat kan een vrijwilliger ook.

De uitbreiding met andere nieuwe hulpmiddelen biedt ook weer extra mogelijkheden. Met een camera kan na een signaal op de smartphone direct even gekeken worden bij de patiënt. Die wordt dan misschien al het best en snelst geholpen met een kort telefoontje of een berichtje. Ook het gebruik van slimme sensoren biedt de komende jaren veel waardevolle nieuwe mogelijkheden in combinatie met het gebruik van message brokers.

Begin vanuit het werkproces

De message broker kan een uitkomst zijn voor ziekenhuizen en zorginstellingen, hun medewerkers en patiënten. De denkbare mogelijkheden zijn enorm. Hoe maak je dan de juiste keuzes? Focus daarvoor niet op de techniek. Begin bij de werkprocessen in uw organisatie. Daar moet het gebruik van de message broker flexibel op worden afgestemd. In de praktijk merken wij bij Zetacom dat vooral bij die denkprocessen vaak ondersteuning gewenst is. Dat maakt het verschil tussen ‘een oplossing’ en een echt goed passende oplossing, die ook optimaal benut wordt. Daardoor ontstaan ook weer nieuwe mogelijkheden om beter, efficiënter en prettiger te werken. Maak de inzet ook niet meteen heel groot. Je kunt klein en veilig beginnen met de inzet van message brokers, bijvoorbeeld voor die berichten en signalen waarvoor de behoefte groot is. Zo kan iedereen direct de voordelen ervaren. Later kan de functionaliteit dan worden uitgebreid.

Kies ook altijd voor een partner met ervaring, kennis en verstand van werkprocessen in de zorg. En een partij die u onafhankelijk kan adviseren over de beschikbare oplossingen in de markt. Zo gaat de techniek niet uw werkprocessen (mede)bepalen. Als ICT-specialist kan Zetacom oplossingen uit de hele markt inzetten. Vaak wordt gewerkt met IQ Messenger, Ascom of bijvoorbeeld Tetronik DAKS. De vraag is welke oplossing het best past bij de behoeften en werkprocessen in uw organisatie: nu en in de komende jaren. Houd vooral dat goed in de gaten.

Meer weten?

Wilt u meer weten over de mogelijkheden en het gebruik van de message broker in uw organisatie? Neem dan contact op met Martijn van der Meulen, Technisch Consultant van Zetacom, bel 088 938 2224 of e-mail: m.meulen@zetacom.nl.