28 maart 2018

Oogziekenhuis Rotterdam moderniseert telefonie-omgeving

Het Oogziekenhuis Rotterdam is het enige in zijn soort in ons land. De zorg kenmerkt zich door een zeer hoog volume. Dit uit zich ook in veel telefonische contacten. Om de telefonische bereikbaarheid te verbeteren en patiënten sneller met de juiste persoon in contact te brengen moderniseerde het Oogziekenhuis Rotterdam met hulp van Zetacom zijn telefonie-omgeving.

< Terug naar overzicht

Het Oogziekenhuis Rotterdam levert hoogspecialistische oogheelkundige zorg aan patiënten uit het hele land. Daarnaast werkt het ziekenhuis samen met ziekenhuizen, patiëntenverenigingen, verzekeraars en andere partners in het Oogzorgnetwerk en het verricht veel wetenschappelijk onderzoek. “De patiënt staat in dit ziekenhuis absoluut op nummer 1 en daarbij kijken we verder dan alleen naar de aandoening. We hebben ook veel oog voor de beleving, en dan vooral om iemands angst om blind te worden”, zegt René Zimmerman. Hij is als Manager Financiën, I&A, P&O en Facilitaire Dienst verantwoordelijk voor alle aspecten behalve de zorg. Al is dat laatste ook weer niet helemaal waar. “Want natuurlijk dragen zaken als een goede telefonische bereikbaarheid en duidelijke bewegwijzering in het gebouw ook bij aan goede zorg.”

Deur open naar de toekomst
Vanuit dat vertrekpunt schreef hij met hulp van Strict Consultancy een aanbesteding voor een nieuwe telefonie-omgeving. Deze moest in eerste instantie vrijwel een-op-een de bestaande telefonie-omgeving vervangen, maar tegelijkertijd moest de oplossing de deur openhouden naar de toekomst.

Op de aanbesteding schreven vier system integrators in. Zetacom sprong er met kop en schouders bovenuit, herinnert Zimmerman zich. “Zij hadden verreweg de beste propositie en dat ook nog eens tegen een hele goede prijs. Bovendien hebben zij veel referenties in de zorg. Ze kennen onze markt, ze weten waarin een ziekenhuis zich onderscheidt van andere organisaties. Dat zag je ook terug in de Mitel-oplossing die zij voorstelden.”

De implementatie is een samenwerking geweest tussen het Oogziekenhuis, Strict Consultancy en Zetacom. Strict Consultancy bracht de processen in kaart en vertaalde dat naar de inrichting van de omgeving; Zetacom was verantwoordelijk voor de technische realisatie. Tijdens het project is de scope een beetje opgerekt. “We hebben wat meer nadruk gelegd op de mobiele bereikbaarheid van medewerkers en de integratie van het piepersysteem, daarom is het project uitgebreid met draadloze handhelds van Mitel gebaseerd op Voice over WiFi (VoWifi) technologie. Dat kostte wat meer tijd, maar daardoor maken we ook een geweldige sprong in de gebruiksvriendelijkheid van de omgeving.”