Blog

Agressie in de zorg: het belang van persoonsbeveiliging

22 november 2023

Agressie in zorg: het belang van persoonsbeveiliging

Zorgverleners beschermen in situaties waarin agressie een risico is? Dan is persoonsbeveiliging een must. Dat kan natuurlijk in de vorm van preventie, zoals trainingen, bewustwording en protocollen. Maar ook op het gebied van slimme technologie is er veel mogelijk. 

De cijfers liegen er niet om: het overgrote deel van de zorgverleners heeft regelmatig te maken met agressie door cliënten, patiënten of naasten. Uit onderzoek van beroepsvereniging NU’91 maakte in 2022 92 procent van de zorgverleners agressie of geweld mee. Minstens maandelijks, maar bij velen gebeurt het zelfs op wekelijkse of dagelijkse basis. Verbale agressie komt het meest voor, maar ook fysieke agressie vindt vaak plaats.  Ziekteverzuim en uitstroom uit de zorg zijn geregeld het gevolg.

Alarmering

In ziekenhuizen, de geestelijke gezondheidszorg en verstandelijk gehandicaptenzorg is persoonsbeveiliging in de vorm van alarmering  een bekend fenomeen. Alarmknoppen, alarmering via smartphone of noodknoppen helpen medewerkers in Care en Cure beschermen tegen agressie. Bij dreigende situaties kunnen zorgverleners via het alarm collega’s of beveiligers oproepen ter ondersteuning.

Lokaliseren

Deze veelgebruikte vorm van persoonsbeveiliging vraagt om een goede integratie met de ICT-omgeving en is uit te breiden met automatische locatiebepaling voor optimale veiligheid, op basis van het WiFi-netwerk of Bluetooth bijvoorbeeld. Dat lokaliseren is van groot belang: zo kunnen collega’s zo snel mogelijk ter plaatse zijn om voor een goede afloop te zorgen. Zo’n solide technologische oplossing geeft medewerkers een veilig gevoel, in een werkomgeving waar agressie op de loer ligt.

Gepersonaliseerde beveiliging

Ook is het mogelijk om per gebouw van een zorginstelling de benodigde persoonsbeveiliging van de betreffende locatie in te stellen op de devices van de bezoekende zorgverleners. Bij binnenkomst kan de zorgmedewerker, bijvoorbeeld door een QR-code te scannen, eenvoudig de juiste vorm van alarmering voor die locatie of afdeling activeren. Niet alleen een alarm maar ook de juiste locatie is van cruciaal belang. Het zo snel mogelijk ter plaatsen zijn om je collega te helpen in een benaderde situatie is een must voor de kans op een goede afloop. Een solide technische oplossing is nodig voor een gevoel van veiligheid van een medewerker in een onveilige werkomgeving waar agressiviteit op de loer ligt.

Slim toegangsbeheer

Daarnaast zijn er meer slimme varianten van beveiliging in de zorg mogelijk, waarbij het beschermen van zorgmedewerkers centraal staat. Zo is toegangscontrole een manier om personeel van specifieke afdelingen of gebieden, waar vaker agressie voorkomt, te beschermen. Denk aan de spoedeisende hulp in het ziekenhuis of de huisartsenpost. Voor patiënten met een verhoogd risico op agressief gedrag, kunnen toegangsbeheer en andere technologische beveiligingsmaatregelen helpen om zowel zorgpersoneel als patiënt of cliënt te beschermen.

Welke persoonsbeveiliging kies ik?

Welke vorm van persoonsbeveiliging medewerkers het best beschermt tegen agressie, hangt af van het type zorginstelling of afdeling, de werkprocessen en de eisen en wensen van de verschillende gebruikersgroepen. Succesvolle toepassing van persoonsbeveiliging in de zorg is bovendien sterk afhankelijk van goede integratie in de totale ICT-omgeving.

Meer weten?

Meer lezen over de kansen van ICT in de langdurige zorg en het leggen van een goed fundament voor jouw zorgorganisatie? Lees dan verder in onze whitepaper ‘De kracht van geintegreerde ICT voor de langdurige zorg’